Siapa yang tak sayang anak kan, tetapi apabila bergelar mak-mak ini, memang tidak dapat mengelak daripada memarahi anak. Bukan tidak sayang anak tetapi kadang kala tingkah laku anak membuatkan kita menjerit dan marah untuk menegurkannya.

Namun, hakikatnya tanpa kita sedar bahawa cara itu memberi kesan kepada keyakinan kepada anak-anak. Sedangkan cara yang sebaiknya menegur anak-anak dengan cara berhemah dan memberi nasihat sepatutnya bukan secara menjerit. Menyedari akan kesilapan itu, ibu ini, Yatie Eimra cuba kawal kemarahannya dengan mengunakan teknik tabung. Ia umpama denda buat kita apabila marah anak-anak.

Saya ni suka reshare post berkaitan parenting.. Bukan sebab saya rasa diri dah bagus/dah berjaya lakukan semua tip berkaitan ilmu parenting tu tapi sebab saya nak berubah & sentiasa nak remind diri supaya berubah..!

Walau berpuluh tip yang dicuba, saya akui memang agak susah nak kawal diri dari marah si kecik ni.. Cuba berhenti & tarik nafas, pandang dengan kasih sayang, etc.. Kalau sekali-2 boleh lagi praktikkan tip ni.. Tapi kalau anak buat nakal dengan sengaja beberapa kali berturut², hilang dah segala tip bagai.. Naik hijau jadinya!

Sebelum ni saya pernah kongsikan pengalaman di mana saya pernah hampir² kemurungan sebabkan anak susah sangat makan dari 6 bulan hingga 2 tahun++, asyik meragam, dan juga tekanan dari orang luar yang tak habis² mengata & menyindir.. Saya bersyukur sangat sebab Allah cepat sedarkan saya masa tu.. Tapi semenjak kejadian tu, 1 perkara yang saya perasan.. Saya jadi cepat sangat stres & cepat marah..

Kerap marah anak-anak

Baru² ni ibu saya sendiri pernah tegur cara saya sebab kebelakangan ni saya terlalu kerap marah & menjerit kat anak walaupun perkara kecik.. Maafkan ummi, sayang.. ?Benarlah kata orang, kita tak kan perasaan kita buat salah kalau orang tak tegur.. Kebetulan masa tu balik rumah mak, bolehlah orang tua tegurkan.. Tapi bila kat rumah sendiri, kita tak sedar pun kita sebenarnya dera emosi anak setiap hari.. Ada 1 hari ni, saya gunakan hidden camera untuk rakam aktiviti sepanjang hari.. Bila tengok balik, ya Allah.. Teruknya rasa.. hampir 3-4 jam sekali saya asyik marah anak.. Sesekali menjerit lak time anak nakal sangat tu.. Anak lelaki tengah aktif, tau²lah ade je akal dia/buat benda nakal.. Menangis saya lihat rakaman perbuatan saya sendiri.. Menyesalnya saya ya Allah..

Kawal diri

Sekarang ni saya cuba kawal balik emosi dengan amalkan beberapa surah & doa untuk lebih sabar & tenangkan hati.. Dah semestinya doa perlulah diiringi usaha.. Sebab tu saya gunakan teknik tabung denda ni sebagai salah satu usaha nak berhenti marah. Orang barat gunakan teknik “Swear Jar/Fine Jar/Cuss Bank” sebagai fine atau denda setiap kali sebut/buat perbuatan yang tak elok. So setiap kali saya marah, saya akan masukkan RM 1. Dan kalau jerit lak, masukkan RM 5. Kita takkan tahu betapa banyaknya kerosakan dalam jiwa anak² ni tiap kali kita marah & jerit.. TAPI, bila kita perlu bayar dengan duit sebagai DENDA.. Kita akan rasa BERAT bila banyak denda yang perlu dibayar. RASA BERAT terpaksa bayar denda tu, lebih BERAT & BANYAK lagi kerosakan yang kita buat pada anak² kita ni.. 

Tabung Insaf

IKLAN

Hari pertama saya gunakan tabung denda ni, lebih RM 15 denda yang saya perlu bayar.. Bayangkanlah kalau setiap hari saya marah & jerit kat anak lebih dari 3 kali.. ? Yang paling menyedihkan, dalam seminggu lebih ni, belum ada lagi hari yang saya tak perlu bayar denda walaupun kekadang berjaya kurangkan jadi RM 1. Tabung denda tak pernah kosong..dalam erti kata lain, setiap hari saya marahkan anak! ?

Jumlah denda ni saya catitkan setiap hari untuk remind diri sendiri berapa kali saya marah/jerit kat anak.. Alhamdulillah, sekarang ni saya dah dapat kurangkan marah sikit demi sikit.. Duit ni saya asingkan dalam 1 beg/pouch khas untuk sedekah. Bila keluar, saya akan gunakan duit ni untuk disedekahkan.

Tabung syukur

IKLAN

Selain buat tabung denda (Tabung Insaf) ni, saya gak buat Tabung Syukur.. Saya akan masukkan duit dalam ni bila² ada perkara yang baik/gembira sebagai tanda syukur. Saya pernah dengar ceramah agama tak lama dulu, walaupun kita seorang surirumah sepenuh masa & langsung takde pendapatan sampingan, bersedekahlah setiap bulan sekadar mengikut kemampuan.. Agar duit nafkah yang kita dapat tu berkat & dapat bersihkan hati gak.. Biarlah sikit pun, tapi berterusan.. Boleh juga niatkan kebaikan untuk suami; sebab suami berikan nafkah & membolehkan kita bersedekah..

Ini kesannya!

Alhamdulillah, dah lebih setahun saya buat cara ni, bersedekah setiap bulan mengikut kemampuan.. Walaupun kami bukanlah orang berada & sekarang ni saya pun takde pendapatan sampingan, tapi Allah sentiasa cukupkan keperluan kami.. Disaat saya perlukan duit untuk pembedahan dulu pun, Allah permudahkan urusan & dapat sumbangan kewangan yang tak disangka².. Berbanding masa awal² perkahwinan dulu, walaupun saya menerima upah buat cupkek fondant/biskut² raya, etc.. Walaupun agak lumayan, sentiasa rasa duit tak cukup & kami selalu ada masalah & terpaksa gunakan duit yang banyak..

Berkat Ramadan yang bakal menjelma ni, jomlah kita sama² bersedekah & bersihkan hati.. Biasanya untuk bulan Ramadan, saya akan masukkan duit setiap hari dalam tabung. Bila nak keluar nanti, pastikan masukkan duit dalam beg khas untuk sedekah (elakkan simpan sekali dengan duit untuk kegunaan sendiri).. Adanya beg khas ni, korang tak perlu lagi rasa teragak² nak bersedekah (takde duit kecikla, takde peruntukan la, etc) sebab sememangnya duit tu bahagian sedekah aka saham akhirat korang.

Perkongsian yang sungguh inspirasi. Moga kita muhasabah diri di bulan Ramadan ini