Mendidik anak jangan dipandang remeh, jika salah cara didik bimbang akan merosakkan masa depan anak itu sendiri. Ini sebagaimana kajian kes syariah yang dikongsikan oleh seorang peguam ini. Semoga secara tidak langsung memberi pemahaman kepada kita sebagai ibu bapa dalam mendidik anak-anak.

Jom ikuti perkongsian daripada peguam ini.


SALAH DIDIK ANAK LELAKI SALAH 1 PUNCA RETAKNYA RUMAHTANGGA ANAK

Saya pernah terbaca artikel berkenaan cara mendidik anak-anak lelaki, sepatutnya sejak dari kecil ibu bapa mengajar anak lelaki bantu buat kerja rumah. Biar anak lelaki juga rajin di dapur basuh pinggan, rajin kemas rumah, lipat kain, menyapu, biar dia juga ringan tulang sama seperti anak perempuan..tujuannya supaya dah kawin nanti dia dapat bantu isteri buat kerja rumah

Siang tadi..ada wanita jumpa saya..ceritakan bagaimana rumahtangga beliau boleh jadi retak dan akhirnya bercerai..Ya..dia wanita yang bekerjaya pada waktu yang sama juga perlu uruskan rumahtangga. Segala-segalanya dia lakukan sendiri, celik mata uruskan anak dan suami, pergi kerja, balik kerja dia juga yang uruskan rumahtangga seorang diri, suaminya telah dididik dari kecil oleh ibu bapa, anak lelaki tak boleh buat kerja rumah..itu adalah tugas isteri..Ada lagi mentaliti ibu bapa sebegitu ya?

Cerita macam tu saya pernah terbaca..tapi kisah real yang dilalui oleh seseorang tak pernah lagi saya dengar..sehinggalah wanita tadi bercerita tentang kisahnya..saya faham kesedihan dia..dia dah penat katanya selama 14 tahun dalam keadaan begitu..menangis dia bila bercerita…suami balik kerja makan tidur pergi kerja lepak dengan kawan-kawan..tidak peduli anak-anak.

IKLAN

Agaknya dia ingat isteri tu mesin kot yang tak tau penat..kereta rosak kat jalan pun isteri uruskan sendiri..padahal kereta tu lah yang isteri guna untuk uruskan anak-anak.

Sebenarnya sejak awal kawin lagi memang suami tak pernah nak tolong buat kerja rumah, adik beradik suami yang lelaki ada 3 orang lagi..bila dirisik dengan biras semuanya sama..memang jenis tak tolong buat kerja rumah..mak dah didik macam tu semuanya dari kecil..

IKLAN

Bila dah tak tahan wanita tu terpaksa luahkan masalah kepada mertua..bukan nak minta suami tolong buat kerja rumah semua..sekurang-kurangnya bantulah sikit..rasa sikit penat tak kalau siang dah penat kerja di luar..balik buat kerja rumah pulak apa rasanya…apa yang mak mertua jawab? Itu bukan tugas anak dia..semua tu tugas isteri…luluhnya hati bila mertua jawab macam tu.

Sebenarnya wanita tu dah pernah berhenti kerja untuk jadi surirumah sepenuh masa..tapi terpaksa kerja semula sebab gaji suami tak cukup nak tanggung sorang-sorang..itupun suami tak nampak pengorbanan isteri.

Alhamdulillah hidupnya lebih tenang sekarang..dia dalam proses memfailkan tuntutan-tuntutan lain selepas bercerai..saya doakan dia berjumpa jodoh baru selepas ini yang lebih bertanggungjawab, hargai pengorbanan isteri..suami yang anggap wanita sebagai teman hidup..bukan sebagai alat yang sentiasa digunakan untuk kesenangan dan keselesaan dia.

sumber : Suriati Ab Ghani Official