Sebut sahaja perkataan lipas, macam-macam terbayang dekat kepala kita! Ramai yang geli dengan serangga ini, lebih dasyat bila ke tahap terbang berkeliaran di rumah.

Begitulah yang dilalui pemilik facebook yang dikenali sebagai Abe Cik Jaa ini apabila lubang paip getah mesin basuh tidak ditutup sepenuhnya yang mengakibatkan lipas berkeliaran.

Situasi ini menimbulkan rasa kebimbangan lantaran menyedari bahaya serangga pembawa kuman ini.

“Lubang air buangan mesin basuh. Ada idea tak mcm mana kalau mahu penutup rapat? lipas asyik ulang alik kerja.” – Abe Cik Jaa

Menerusi group Tukang Apa Hari ini, beliau meminta pandangan rakan ahli untuk memberikan solusi masalah yang dihadapinya. Rata-rata warganet memberikan pelbagai cadangan.

Lebih menarik cadangannya yang diberikan melibatkan kos yang murah tetapi kemas dan selamat.

TIP WARGANET TUTUP LUBANG AIR BASUHAN MESIN MESIN

Antara tip daripada warganet:

Tip1: Cari dlm shopee.. Yg murah ada, yg mahal pun ada. 

Tip2: Saya guna contoh dlm gambar. Lubang drain tu tutup abis.

Tip3: Tutup guna silikon. Lepas tu spray racun dlm manhole kalau tidak lipas masuk ikut lubang sink.

Tip4: Sy pakai botol air 1.5L tu je..potong separuh..buat lubang utk hose tu..botol cucuk dlm lobang air tu.

Kepada yang ada masalah yang sama, boleh jadikan cadangan warganet ini sebagai panduan.

LIPAS PEMBAWA KUMAN

Sebenarnya, lipas ini merupakan serangga pembawa kuman. Kuman dari lipas terjadi kerana serangga ini mempunyai tabiat yang makan sambil memuntahkan kembali apa yang dimakan.

Apabila ia bercampur dengan sampah dan juga najis lipas, ia secara tidak langsung akan melekat di kaki lipas yang akan membawa kuman tersebut di merata-rata termasuk meja makan anda.

Rembesan air liur dan badan lipas mengandungi elergen dibadannya yang boleh menyebabkan alahan dan menyebabkan ruam, mata berair dan gatal-gatal terutama kepada kanak-kanak jadi sekiranya anda terpegang lipas, terus basuh tangan sehingga bersih

Berdasarkan kajian, terdapat bakteria di usus lipas yang boleh menyebabkan jangkitan pada salur kencing, keradangan pada badan dan masalah pencernaan. Bakteria ini dikenali sebagai “Pseudomonas Aeruginosa”.

IKLAN

Disebabkan serangga lipas ini bukan sahaja membawa kekotoran di dalam rumah anda, malah boleh mendatangkan bahaya kepada diri anda dan juga orang yang tersayang.

TANDA LIPAS MASUK RUMAH

Macam mana ada boleh pastikan bahawa lipas telah mencerobohi kawasan rumah anda? Berikut merupakan beberapa yang perlu diperhatikan yang menandakan rumah anda didatangi tetamu yang tidak diundang.

Cockroach dropping atau najis lipas

Kalau ada najisnya, pasti serangga ini ada di rumah anda. Kebiasaannya, najis ini boleh dijumpai di tempat yang gelap seperti kabinet dapur dan almari baju.

Bau hapak

Lipas sebenarnya mengeluarkan bau seakan-akan bau yang hapak di sekitar rumah. Sentiasa peka dengan bau di sekitar rumah anda yang mungkin merupakan petanda serangga ini sudah mula mencerobohi kawasan rumah anda.

Nampak lipas

IKLAN

Kalau sudah terang lagi bersuluh, anda nampak sendiri lipas mulai berlegar-llegar di sekitar rumah, anda tidak boleh berlengah lagi. Ini masanya untuk anda mulakan langkah menghalau dan menghapuskan lipas ini.

Belian menarik di sini

Sumber: Abe Cik Jaa & iproperty.com.my

TOP ARTICLE

TrendingKanak-Kanak Darjah Tiga Viral Tulisan Cantik, Warganet Teruja, Ibu Ini Kongsi Tip. – KELUARGA

Viral halau tikus guna berus sabut: Wayar Penghawa Dingin Putus Dek Gigitan Tikus, Lelaki Ini Kongsi Petua Halau Guna Berus Sabut, Ini Caranya! – KELUARGA

Tanam kobis di rumahKobis Tanam Depan Rumah Aje, Lelaki Ini Ajar Cara Semai Hingga Tuai, Sesuai Untuk Newbies! – KELUARGA

Mesti bacaPatutlah Buat Kuih Kekadang Jadi, Kekadang Tak Jadi. Ini Jenis Tepung Beras Kena Tahu – KELUARGA

Tip Berbunga lebat: Lebatnya Ros Dah Macam Kebun Bunga! Wanita Ini Kongsi Cara Penjagaan Nak Kekal Berbunga Dan Subur.  – KELUARGA

Petua dapur:  Donut Asyik Keras Dan Tak Kembang, Cara Wanita Ini Confirm Jadi Gebu, Ini Resipinya. – KELUARGA

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club