Ada orang asyik sungguh mulutnya mengunyah, tidak sampai sejam mula lah perut terasa lapar dan mulut pula ‘gatal’ hendak mengunyah. Kadang-kadang kita sendiri pun seakan tak percaya dengan tabiat makan yang berlebih-lebih.

Jadi bagaimana cara untuk kita boleh kawal makan tanpa perlu menahan lapar yang membebankan.

Menurut penerangan Dr Rizal Abu Bakar, rupa-rupanya kalau kita makan sikit namun tetap kenyang boleh berhasil jika amalkan minum air rendaman chia seeds.

Ikuti perkongsian penuhnya di sini.

Nak tahu tak cara makan sikit tapi kenyang lama? Tak rasa lapar. Tak ada rasa nak berkudap kudap?

Nak kan?

Caranya mudah saja. Lepas makan minum air rendaman chia seed. Mudah saja nak buat.

Ambil satu sudu chia seeds. Masukkan ke dalam satu mug berisi air. Lebih kurang 160ml gitu. Biarkan 30 min. Lagi lama lagi bagus.

Lepas makan, minuma air rendaman chia seeds ni. Chia seeds ni akan buatkan kita rasa lebih kenyang.

Kenapa? Bila dah rendam, chia seeds akan perangkap air ke dalamnya. Dari biji kecil dia akan membesar sikit.

Bila kita ambil air rendaman berisi chia seeds, air akan dilepaskan perlahan lahan. Sikit sikit. Jadi kita sentiasa rasa kenyang dan tak dahaga.

Gitulah. Bolehlah cuba.

Sumber : Dr Rizal Abu Bakar

Mesti anda teringat kartun-kartun zaman dahulu? Siapa yang selalu terpacak depan TV mesti tahu banyak kartun. Jadi jom tonton berapa banyak agaknya yang adik-adik BK kita ni tahu pasal kartun popular tahun 90-an dan awal 2000.

IKLAN

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara

Lagi video menarik berkenaan pilihan peralatan dapur yang memudahkan kerja kita di dapur. Sila tonton.

ARTIKEL MENARIK : Berminggu-minggu Batuk Tak Hilang, Rupanya Petua Dari Aunty Cina Ni Yang Serasi Bantu Anak Pulih!

IKLAN

Baca Ini Juga :Tiba-tiba Tiada Elektrik, Ambilkan Saja Cotton Bud & Buat DIY Untuk Jadikan Lilin. Boleh Tahan Berhari-hari!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club