Tragedi banjir buruk yang berlaku tentunya ramai keluarga berputih mata melihat kediaman ditenggalami air, perabot dan barang-barang lainnya musnah dalam sekelip mata.

Antara yang menerima kesan hebat akibat banjir ini adalah kisah 6 beradik ini yang mempersiapkan dekorasi baru untuk kediaman ibu ayah meraka di Bentong sebagai hadiah istimewa sempena annibersery yang ke 36 tahun.

Namun akibat banjir yang melanda, dekorasi yang indah yang dilakukan oleh mereka adik beradik, musnah akibat banjir.

Hal ini dikongsikan oleh salah seorang antara enam beradik tersebut diakaun facebook Alia Abdul Halim.

18/12/2021  Tarikh yang akan kami ingat sampai bila-bila

16/12/2021-Khamis

Kami 6 beradik balik Bentong, misi untuk cantikkan rumah mak ayah..100% deco baru..100% perabot baru..dari syiling, perabot sampai ke lantai..semua kami tukar baru..hadiah untuk anniversary mak ayah yang ke 36

Syiling dan lantai sahaja kami upah orang, yang lain semua kami buat sendiri..adik ke-5 dan ke-6 Hanisah Bazilah dan Muhammad Miqdad da settel kan awal untuk kikis-kikis dinding rumah dan cat sikit-sikit.

Pagi 16/12 kami sampai terus sambung mengecat..malamnya pula buat cermin..deco cermin sendiri..Khamis dan jumaat ot siapkan rumah dari pagi sampai la pukul 2 pagi.

18/12/2021 – Sabtu

Pukul1.30 tengah hari, siap kesemua..Alhamdulillah semua berjalan dengan baik sama seperti yang dirancang..mak ayah sampai je rumah terus terkejut dengan perubahan rumah..mak cakap “mak da lupa macam mana rupa rumah yang asal”

 

Allah..seronoknya..mak ayah sampai menitis air mata kegembiraan..dari tengah hari sampai Isyak kami gembira..impian kami jadi kenyataan..terima kasih Allah..tapi perancangan Allah kita tidak tahu.

18/12/2021- Sabtu

11.30 malam air mula naik..rumah mak ayah habis dimasuki air..kami betul-betul tak sangka..pukul 12 kami bergegas keluar dari rumah, dapat capai yang penting-penting je..air naik sangat cepat..kami tak sempat nak kemas-kemas..kami selamatkan anak-anak dulu dan wan yang uzur..malam tu kami duduk di surau..pukul 3 pagi air di surau pun naik, cepat-cepat lari ke sekolah..perasaan masa tu hanya Allah sahaja yang mengetahui.

IKLAN

Dalam sekelip mata rumah yang kami hias cantik habis sekelip mata..perabot-perabot baru habis tenggelam..rumah mak ayah 90% habis..barang-barang rosak..Allah..rumah yang kami hias cantik bertahan dalam 8 jam sahaja..rumah habis disalut lumpur..barang-barang terpaksa dibuang..kami redha

Sesungguhnya perancangan Allah yang terbaik kami redha..Apapun  kami tetap bersyukur kerana waktu kejadian kami anak-anak ada bersama dengan mak ayah..bayangkan kalau kami tiada.

Sekarang  dalam proses untuk bersihkan semula rumah mak ayah..kami akan cantikkan semula rumah mak ayah.

Sumber : Alia Abdul Halim

IKLAN

ARTIKEL MENARIK : DIY Rak Tinggi Di Dinding Untuk Tambah Ruang Simpan Barang. Praktikal & Jimat Ruang!

Baca Ini Juga :Rupanya Kalau Ada Ekzema Bukan Makanan Laut Je Kena Pantang, Tapi 12 Jenis Sayur & Buah Ni Juga!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club