Gaji kecil sebenarnya tidak menghalang untuk anda memiliki rumah idaman untuk keluarga tercinta. Cuma ada strategik yang tepat perlu diatur untuk  direalisasikan. Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh Harith Faisal di akaun fbnya.

Kita ni manusia penuh dengan sifat tak sabar. Semua nak yang best. Semua nak yang mahal. Semua nak yang mewah. Tapi itu semua nak dapat segera dan cepat. Apa kata kita rendahkan sikit target tu dan mula kecil-kecilan. Sabarlah sikit!

1. Nak ada simpanan RM40K untuk buat modal beli rumah RM300K. Simpan RM500 sebulan. Nak cukupkan RM40K, ambil masa 80 bulan, lebih daripada 6 tahun. Sebab kita rasa jauh sangat 6 tahun tu, kita pun tak mula-mula menyimpan.

Photo by Scott Graham on Unsplash

2. Rendahkan sikit bajet rumah yang nak dibeli tu. Contohnya RM150K. Kena ada RM20K sebagai modal untuk beli. Simpan RM500 sebulan, dalam masa lebih kurang 3 tahun dah cukup modal tu. 3 tahun okaylah juga. Tak lama macam 6 tahun tu.

3. Nak beli rumah idaman terus sebagai rumah pertama. Landed, dua tingkat harga sampai RM500K. Tapi gaji ciput RM3,000 saja. Boleh berimpian. Pastikan impian tu boleh dicapai. Mulakan langkah dengan beli rumah kecil-kecil bawah RM200K.

Photo by Tierra Mallorca on Unsplash

4. Ada sebab kenapa saya galakkan anak muda beli rumah kecil-kecil sebelum beli rumah impian. Dengan rumah kecil tu, anda akan dapat positive cashflow dari sewaan setiap bulan. Anda dapat pengalaman berkomitmen dengan bank pada skala kecil.

5. Yang paling best, bila dah ada rumah kecil ni, anda tak berapa kisah dengan kenaikan harga rumah. Sebabnya rumah kecil anda pun naik harganya. Selepas 5-10 tahun guna duit penyewa untuk bayar hutang bank, boleh jual dah rumah-rumah tu.

Photo by Tierra Mallorca on Unsplash

6. Katakan ada 4 rumah kecil. Jual 2 buah untuk dapatkan tunai, tinggalkan 2 buah untuk dapat cashflow positif setiap bulan. Tunai yang anda dapat boleh jadi modal untuk beli rumah idaman. Gaji masa tu pun bukan RM3000 lagi. Mesti dah naik, kan.

Sekian. Bermulalah sekadar yang kau mampu. Rendahkan target kalau perlu. Kurangkan belanja kalau kau rasa dah tak mampu. Perlahan-lahan melangkah dengan ilmu. Tapi kalau dah power, tak kisah pun nak laju-laju.

Sumber : Harith Faisal 

 

IKLAN

ARTIKEL MENARIK:“Saya Perlu Sediakan Yuran Pendaftaran RM2,000…” Anak Ni Gigih Cari Wang Untuk Daftar Ke Universiti!

LAGI ARTIKEL MENARIK :“Rumah Persaraan Sebaiknya Kecil & Setingkat Sahaja”-Dr Azizul Azli Jelaskan Cara Nak Persiapkan Rumah Persaraan!

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

IKLAN

Yuran hanya RM30.00 sahaja terhad untuk 50 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club