Menurut perkongsian Syahida Shariff, setelah amalkan petua tanam bawang nyata ianya cukup berkesan atasi masalah daun bayam brazil yang berlubang-lubang akibat serangan serangga.

“Alhamdulillah, pokok bayam brazil kita dah pulih semula. Memang menjadi petua tanam bawang putih tu. Dah tak berlubang-lubang lagi daun bayam tu.”

“Sedih kan tengok daun berlubang-lubang macam tu.. lepas ni boleh try letak bawang putih dlm pasu tu. Tapi kena buang dulu daun-daun yang berlubang tu, lepas buang daun tu, letak terus bawang putih dalam pasu.”

Ini pula perkongsian Dhia Kekasih di Kebun Bandar : Jom Tanam Sendiri

Katanya, “dari spray racun organik homemade bawang putih + cili api + cecair cuci pinggan. Lebih mudah dengan tanam terus bawang putih tu.”

“Mula-mula kurang yakin petua ni, tapi cuba juga la.. Alhamdulillah..rasanya menjadi.. Sekor serangga perosak pun tak singgah, lalu je mungkin.”

IKLAN

“Sebelum ni, habis daun2 kangkung, bayam brazil kena lubang2. Pucuk pokok mati. Dah spray tak jalan. Tapi lepas tanam bawang putih……….tengok gambar….

Memudahkan untuk bercucuk tanam, anda juga perlukan peralatan yang boleh dibeli secara online dengan membelinya di sini

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club