Lauk berasaskan daging adalah menu yang menjadi kegemaran seisi keluarga. Cuma yang menjadi masalah adalah apabila cara memasaknya agak lama agar memastikan daging lembut.

Bagi yang tidak mempunyai periuk bertekanan tinggi, pastinya perlu memasak dalam tempoh yang lama hingga mengambil masa berjam-jam untuk memastikan daging lembut.

Bagi yang nak sedang mencari petua untuk lembutkan daging yang liat boleh cuba cara ini.

Seterusnya ikuti tiga petua ini salah satunya petua tukang masak Thai. 

Petua 1:Petua guna ais batu 

Cara macam ni yang selalu saya buat time nak masak daging. Nak masak sup daging sup tulang kejap je tak payah lama. Rebus dulu daging tu 20 minit ke 30 minit (Sempatlah kita sediakan bahan2 lain ). Time air tengah mengelegak kuat tu masukkan ketul ais. Kejap je daging tu empuk. Petua ni saya dapat dari tukang masak thai.

Petua 2:  Cara potong daging

Tengah masak kari daging untuk esok, tengah tengah malam ni. Untuk yang tak tahu, nak daging lembut potonglah melawan ira jangan mengikut ira daging. Mak ajar bila potong melawan ira senang nak makan. Mungkin ramai dah tahu tapi yang muda-muda ada yang belum tahu.

Petua 3: Guna sudu dan akar daun pandan

Merebus daging dan tulang ni kadang menjadi masalah kerana daging menjadi liat Dan susah utk mengunyah. Petua dari nenek n atok dulu dulu letak sudu besi dan akar pandan..
Jadi itulah yg sya buat. Alhamdulillah. Memg lembut dan juicy.

IKLAN

Selamat mencuba!

Kredit: ‎Rohani Ahmad, Mariya Mar dan  Nizam Tahar

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club