Ramai yang menggemari buah durian lantaran isinya yang manis dan lemak berkrim. Malah ada yang sanggup berhabis ratusan ringgit untuk membelinya walaupun pada harga yang mahal.

Namun, kini durian boleh didapati pada harga yang murah setelah kebanyakan pemborong atau pekebun durian tidak memasarkan durian secara meluas sebaliknya terhad di kawasan tempatan.

Ekoran itu berlaku lambahan durian sehingga harga mendadak turun. Sudah pastinya ia rahmat buat penggemar durian.

Namun siapa sangka dalam seronok membeli durian, rupanya ada yang tersalah beli durian. Sangka durian biasa yang enak dan berkrim rupanya sebaliknya. Tiada bau dan rasa durian! Rupanya itu adalah durian hutan atau durian daun!

Begitu yang dilalui oleh seorang wanita, Marzita Omar  yang mengalami situasi apabila tersalah beli durian. Bertanya mengenai jenis durian yang dibelinya yang tidak mempunyai bau durian di grup Kebun Sayur, Bunga Dan Buah Buahan, rata-rata warganet memberi tahu buah itu adalah durian hutan.

Nampak sama tapi tak rasa durian

Saya beli durian. Duri dia panjang-panjang isi memang kuning selera nampak. Tapi tak ada bau durian. Rasa pun tak rasa durian. Lain macam rasa dia. Boleh tahu tak durian apa ni? 

Rupanya ini durian hutan/ durian daun/ durian pasai

Jadi lepas ni hati-hati beli durian ye!

Sumber: Marzita Omar

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520