Bagi sesiapa yang ingin mencuba menanam sayur sendiri di rumah, kangkung adalah tanaman yang tepat untuk beginner. Memandangkan cara dan penjagaan tanam kangkung amat mudah dan tidak mengambil masa yang lama untuk dituai berbanding sayur-sayuran lain.

Selain itu tidak dinafikan pelbagai menu boleh disediakan daripada kangkung yang dituai. Jadi bolehlah berjimat, terasa teringin makan kangkung terus petik sahaja di laman rumah.

Pun begitu, walaupun kangkung ini senang dan cepat tumbuh, terdapat cara menanam kangkung yang perlu diikuti supaya benih kangkung yang ditanam tidak hanyut dan kangkung yang tumbuh tidak tumbang dan hidup dengan merimbun.

Ini seperti mana cara yang dikongsikan oleh Encik Hamdan Ahmad Sapli menerusi group Berkebun D Rumah, ada berkongsi cara mudah untuk menanam kangkung.

Ini detailnya.

Cara-cara mudah tanam kangkung:

  1. Korek satu barisan longkang kecil.
  2. Tabur benih kangkung dan kambus semula.
  3. Ulang langkah pertama di barisan seterusnya, pastikan jarak dari satu baris longkang ke longkang yang lain adalah empat inci.
  4. Ulang langkah ini hingga habis batas tanaman.
  5. Ini lah hasilnya tanaman kangkung rapat antara baris dengan baris bersandar diantara saru sama lain. Jadi tanaman tidak akan tumbang.

Mudah je kan? Selamat mencuba dan untuk lebih jelas boleh lihat perkongsian video ini.

Sumber :Hamdan Ahmad Sapli 

Mesti anda teringat kartun-kartun zaman dahulu? Siapa yang selalu terpacak depan TV mesti tahu banyak kartun. Jadi jom tonton berapa banyak agaknya yang adik-adik BK kita ni tahu pasal kartun popular tahun 90-an dan awal 2000.

IKLAN

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara

Lagi video menarik berkenaan pilihan peralatan dapur yang memudahkan kerja kita di dapur. Sila tonton.

ARTIKEL MENARIK : Berminggu-minggu Batuk Tak Hilang, Rupanya Petua Dari Aunty Cina Ni Yang Serasi Bantu Anak Pulih!

IKLAN

Baca Ini Juga :Tiba-tiba Tiada Elektrik, Ambilkan Saja Cotton Bud & Buat DIY Untuk Jadikan Lilin. Boleh Tahan Berhari-hari!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club