Bagi sesetengah orang, menderma darah mungkin agak menakutkan namun sekiranya anda pernah menderma darah walaupun sekali, anda adalah merupakan insan yang istimewa dan sumbangan yang telah diberikan tidak ternilai harganya!

Setiap hari terdapat ribuan orang yang memerlukan darah dan sebab itu kita digalakkan untuk menderma darah yang boleh menyelamatkan nyawa banyak orang.

Namun tahukah anda bahawa untuk menderma darah ada beberapa kriiteria yang kena ada termasuk sihat dan berat badan yang idea.

Dalam pada itu, Farhana Adzhari berkongsi bahawa buat pasangan yang baru berkahwin tidak dibenarkan berbuat demikian atas beberapa sebab.

Orang baru kahwin tak boleh derma darah

IKLAN

Baru tahu yang orang baru kahwin tak dibenarkan derma darah.
So tadi pergi hospital kat unit tabung darah. Hari ni condition tiptop la. Selalunya hb rendah, tak lepas. Kalau lepas pun cukup2 makan je.
Berat ok, tekanan darah normal, hb 13.7 wow! Pastu masuk jumpa dr utk interview.
Dr : dah makan ke?
Me : dah.
Dr : makan apa?
Me : cereal dgn roti.
So byk la soalan sampai soalan ni.
Dr : cik dah kahwin?
Me: dah.
Dr. Berapa lama dah kahwin?
Me: dalam 3 bulan.
Dr. 3 bulan?? Baru lagi ni. Kalau baru kahwin tak boleh derma darah. (Nampak kekecewaan dr disitu. Saya pun kecewa.)
Me: ye ke? Kenapa dr?
Dr : kalau baru kahwin maksudnya awak ada pasangan baru. Bila ada pasangan baru, kita tak tahu kalau ada penyakit2 yang tak obvious. So kena tunggu SETAHUN kalau semua ok baru boleh derma. Anniversary awak bila?
Me : bulan 3.
Dr: ok, bulan 3 tahun depan baru datang balik ya.
🙂
Siapa layak menderma darah & nak kahwin tu, pergi la derma cepat2 sebelum status jadi tak layak.

Sumber: Farhana Adzhari

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club