Rasa air ada, tetapi kenapa kat paip slownya keluar? Haaa tak payah berteka teki dah lepas ni dan tak perlu nak call plumber tolong selesaikan! Ikut je cara abang sorang ni yang berkongsi di TikTok @zammenyelenggara bagaimana cara untuk mengatasi masalah air ini. Jimat duit dah tak payah dah nak upah orang!

ANGIN PUNCA AIR PERLAHAN & CARA MENGATASINYA

Untuk pengetahuan, air dalam paip akan bergerak apabila paip dipenuhi dengan air. Akan tetapi kadang-kadang udara akan memasuki paip dan udara akan terperangkan di dalam paip.

Ianya biasa terjadi disebabkan air dalam tangki habis ataupun kering kontang ketika catuan air. Apabila air dalam tangki penuh semula, udara akan terperangkap di laluan paip.

Seterusnya, kemana perginya udara dalam paip? Udara akan pergi mencari tempat yang lebih tinggi. Biasanya bucu–bucu paip yang tinggi. Jadi, apakah solusinya? Anda boleh buat sendiri di rumah dan tidak perlu untuk mengupah orang!

1. Buka kepala paip, dan biarkan air itu mengalir sehingga laju. Ini adalah untuk mengeluarkan angin ke dalam paip tersebut.

IKLAN

2. Kemudian, apabila air dah laju, bolehlah pasang balik kepala paip yang dibuka tadi.

IKLAN

Dah siap! Senang kan? Lepasni bolehlah buat sendiri kat rumah. Air pun berjalan dengan lebih laju.

@zammenyelenggaramudah jer.. napa bayar lebih😁♬ bunyi asal – Zam

Sumber: TikTok @zammenyelenggara

https://www.youtube.com/watch?v=Kg0gYU9ntiA