Ramai yang suka makana makanan laut. Salah satu resipi yang mudah nak buat adalah sajian Shell Out.

Sajian ini bukan sahaja enak dimakan dengan nasi panas, malah sedap diratah begitu sahaja. Tak cukup sekali makan, asyik nak mengulang aje.

Kepada yang belum pernah mencuba memasak resipi ni, jom cuba buat sajian ini.

Mudah dan ringkas bahan-bahannya

Bahan2 A
Untuk masak shell out kena guna seafood yang fresh2 tau baru sedap!
Tak kisah la nak tambah apa ya ini yang ada semalam umie buat je


1.kepah retak seribu
2.ketam
3.udang
4.sotong
(Semua ni basuh dan rebus sekejap.semasa rebus letakkn garam dlm air kulit dah merah angkat,toskan)

bahagian B

Sayur_sayuran
1.jagung takda kalau ada lagi cantik.umi ganti badek jagung(anak jagung)
2.lobak merak
3.brokoli
Semua ni rebus jugak.kemudian toskan..brokoli lps dh rebus angkat letak dlm air sejuk supaya WARNA DIA ASLI..tak layu.

bahan C
Untuk tumisan:
1.cili kering ikut sukatan sendiri kalau masak sikit 5biji sudahlah
2.bawang merah 5biji
3.bawang putih 5biji
4.halia sikit
5.serbuk kari ikan sukatan yg umie sebungkus..
Bland semua sekali..
Tumis bahan tu jangan lupa letak daun kari supaya naik wangi..letak garam gula sesedap rasa..

Tumis sampai garing..masukkan air didihan udang,sotong,ketam tadi sikit..tunggu sampai garing..masuk lagi air didihan tu..
Air didihan tadi digunakan utk dijadikan kuah kalau nk.bukan guna semua sekadar berkuah guna air tu semula utk lebih umph!!

Gaul semua sekali dalam kuali..
Taburkan brokoli atas nya..daun sup daun bawang sikit naik harumannya..Sedia untuk di makan!

IKLAN

Sumber: Rahayu Abdul Rasib

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

IKLAN

Yuran hanya RM20.00 sahaja terhad untuk 30 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club


.