Nak jimatkan kos pembelian barang-barang dapur bukanlah susah pun, asalkan rajin dan tahu caranya.

Jika di rumah anda menggunakan susu pekat yang di beli di kedai, apa kata kali ini admin kongsikan cara buat sendiri dengan menggunakan tiga bahan je. Bukan tu je, cepat siap.

Jom tengok perkongsian dari Zan Zafirah Zainal ni. Senang je, cuba ni!

Susu pekat manis homemade 3 bahan dalam masa 3 minit sahaja, cara saya.
Disebabkan ada lebihan susu tepung kat rumah ni dan tak tau nak guna untuk apa, saya olah jadi susu pekat manis.

IKLAN

Bahan-bahan:
1 1/2 cawan susu tepung
1/2 cawan gula (saya guna raw sugar dan saya kurangkan sedikit untuk kurangkan manis)
2/3 cawan air panas (jangan guna air mendidih, cukup sekadar suam panas sahaja)

IKLAN

Cara buat:
Campur semua bahan dalam blender dan blend selama 3 minit. Siap!
Pastikan stop blender selepas satu minit untuk rehatkan motor blender sekejap.
Susu pekat ni kena simpan dalam peti sejuk (lepas simpan dalam peti baru akan jadi pekat) dan sesuai untuk buat kek, minuman dan lain-lain.


Silakan share. Semoga bermanfaat ✌️