Rezeki itu datang dalam pelbagai cara dan kita pula perlu usahakan untuk memperolehinya.

Selain perlu berkerja keras, jangan lupa untuk berdoa serta lakukan beberapa cara dan amalan ini untuk menjadi asbab terbukanya pintu rezeki lebih luas dan mudah.

Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh ini.Jom semak.

Pagi ni saya kongsi 3 teknik agung pembuka pintu rezeki.

Kisah pertama, kisah seorang sahabat saya yang saya kenal rapat. Sebelum dia mula menjual, dia bagi mak dia RM1000, ayah dia RM1000 dan isteri dia.

Lepas tu dia mula menjual. Sebaik menjual, belum pun dapat keuntungan pertama ada beberapa orang yang dia tak pernah kenal datang komen kat post promosi dia,

“Saya nak sangat beli. Tapi simpan dulu la hasrat hati. Duit kena jimat. Belanja keluarga kena utamakan”.

Dia terus pm orang itu on the spot. Tanya betul ke tak berminat. Sebaik orang yang dia tak kenali ini kata sangat berminat, dia terus belikan dengan duit dia dan niat sedekahkan. Walhal dia belum ada sesen pun keuntungan!

Lebih menakjubkan, orang yang dia belikan produk tu dia langsung tak kenal. Langsung tak pernah jumpa. Tiada hubungan saudara atau apa.

Cuma orang merungut tak mampu, terus dia beli dan hadiahkan.

3 hari selepas itu, dia menjana keuntungan hampir RM70k. Dan semestinya sebahagian dari keuntungan dikembalikan semula pada golongan yang berhak.

Nampak tak bila kita bersedekah tanpa syarat bagaimana Allah pulangkan semula berganda-ganda?

Kisah kedua, seorang lagi sahabat baik saya, dia menjual kereta. Sebelum mula menjual, dia bayar zakat keuntungan pendapatan untuk 6 buah kereta.

Walhal belum pun ada sale, dia dah bayar zakat untuk 6 buah kereta.

Selepas itu, Allah kirim 8 orang beli kereta dengan dia. 2 buah extra lagi dari apa yang dia bayar zakat itu.

IKLAN

Allahu, Maha Pengasih dan Maha Penyayang betul Allah ini kan?

Dan yang terakhir. Pesanan dari kawan-kawan untuk mereka yang tiada duit pun untuk bagi kat ibubapa, pasangan atau membayar zakat sebelum bermula mencari rezeki.

Sedekahkan Al Fatihah dan 3 qul. Niat untuk semua orang yang susah. Niat untuk semua kaum muslimin dan muslimat samada yang masih hidup atau sudah meninggal dunia.

Sebarkan salam dan senyuman selalu.

Bantu mudahkan urusan semua makhluk. Letak semangkuk air diluar rumah untuk burung, kucing dan anjing liar yang kehausan.

Alih halangan dari jalan raya. Buang kayu, buang batu besar, buang benda yang boleh menyusahkan atau membahayakan orang lain.

IKLAN

Lakukan dengan penuh keikhlasan hati, doakan agar Tuhan buka pintu-pintu rezeki. Dan jangan kedekut berdoa hanya untuk diri sendiri sahaja. Jangan!

Doakan selalu Allah murahkan rezeki semua orang termasuk orang yang bencikan kita.

Doakan agar Allah kirim kasih sayang dan bahagia pada mereka.

Doakan agar Tuhan hilangkan rasa dengki dan dendam pada kita.

InsyaAllah. Sedikit demi sedikit pintu rezeki akan terbuka luas.

Jangan pernah takut-takut untuk ber’partner’ dengan Allah. Jangan pernah takut-takut untuk bersedekah. Jangan rasa malas untuk membantu memudahkan urusan makhluk lain.

Jika tidak jadi kaya di dunia, di akhirat nanti kalian sudah pun kaya raya. Itulah keindahan ber’partner’ dengan Tuhan.

Sumber : Mohd Fadli Salleh