Waktu cuti atau hujung minggu adalah waktu yang cukup dinantikan oleh anak-anak. Ketika inilah mereka boleh mengajak ibu bapa keluar ke playground dan sebagainya.

Dalam keghairahan bermain, ibu bapa kena alert dan usah biarkan anak-anak tanpa sebarang pengawasan. Letak seketika handphone ditangan dan beri tumpuan kepada kesayangan anda.

Sekarang macam macam. Phedopilianya, penculiknya. Seram fikir pasal tu. Kita tak nak anak kita jadi mangsa seterusnya. Saudara Azlan Noor ada berkongsi benda penting sebagai kita sebagai penjaga kena perhatikan semasa bawa anak ke playground:


Weekend hari tu ada bawa anak gi main playground. Budak-budak memang meloncat la diorang. Berlari main kejar- kejar macam tak cukup tanah.

Masa tengah perhatikan anak tu, ada dua tiga orang mak ayah baru sampai bawa anak anak. Tapi masalahnya diorang biar je anak-anak tu main. Bila henset kat tangan, mata memang melekat kat henset je la. Anak-anak tak ada orang tengok pun.

Saya geleng kepala tengok diorang.

Bukan apa, patut kita ibu bapa ni sentiasa waspada perhatikan anak-anak. Bukan lepaskan mereka tanpa pengawasan.

Kalau nasib baik, tak ada apa apa. Kalau nasib tak baik? Haa. Minta jauh la kan.

Sekarang macam macam. Phedopilianya, penculiknya. Seram fikir pasal tu. Kita tak nak anak kita jadi mangsa seterusnya.

IKLAN

Antara benda penting kita sebagai penjaga kena perhatikan semasa bawa anak ke playground:

1. Keselamatan paling utama. Kita nak gembira. Bukan kedukaan. Tak semestinya pergi playground je. Pergi mana-mana pun, keselamatan keluarga no 1.

2. Sentiasa perhatikan keadaan sekeliling. Tengok kalau-kalau ada individu yang mencurigakan. Ramai yang dah kena. Kita tak mahu anak anak jadi mangsa.

3. Simpan smartfon dalam poket. Betul betul fokus kat anak. Ada mak ayah leka dengan henset tak sedar apa jadi kat anak dia. Ini sangat BAHAYA.

IKLAN

4. Kalau perlu, tengok keadaan peralatan playground tu terutama yang outdoor. Sebab terdedah dengan cuaca, ada alat yang dah rosak. Lantai berlubang dan berkarat. Gelongsor yang pecah.

5. Tengok juga dengan siapa dia bermain. Kadang-kadang diorang ni bila dah seronok sangat, bergurau nya jadi kasar dan berlebih. Anak-anak ni cepat mesra, baru jumpa pun boleh main sama sama dah.

6. Selalu ingatkan anak-anak untuk main elok-elok. Kita tak boleh tegur anak orang, kita tegur anak sendiri siap siap. Kalau ada anak yang dah besar, minta perhatikan adik adik yang lain.

Semoga bermanfaat.

Sumber: FB Azlan Noor