Untuk menarik selera anak-anak makan kadang kala bukan mudah. Ibu-ibu perlu mencari resipi kegemaran anak-anak. Salah satu resipi yang anak-anak suka adalah sate ayam. Jika pergi pasar malam, ini adalah antara yang selalu anak-anak suruh beli. Makan panas-panas memang sedap. Ketika PKPB tentu sukar nak dapat makan ini setelah pasar malam belum dibenarkan beroperasi.

Jadi, melalui resipi ini hasil perkongsian Puan Eiza AxMasak Apa Hari Ni, para ibu boleh cuba buat sendiri sate ayam di rumah. Yang menjadi rahsia sate ayam menjadi sedap adalah bahan-bahan perapannya. Tak perlu tunggu raya aje nak makan sate, bila anak-anak minta aje, ibu-ibu boleh buat berpandukan resipi ini.

IKUTI PERKONGSIAN INI.

Bile ank suke sate mama nye.mama rajin buat kan.ni Kali ke 2 buat…sedap sgt.tq pade yg share resepi. Ramai yg mintk resepi kite kongsi bersame

Sate ayam
-Dada ayam potong dadu

Bahan kisar
Serai
Lengkuas
Kunyit hidup(xde boleh pkai serbok kunyit)
Halia
Jintan putih( sangai dulu sampai wangi)
Jintan Manis (Di sangai)
Ketumbar (Di sangai)
Bawang putih
Bawang merah

Cara penyediaan: 

Petua nak sedap, perapan mesti sekurang-kurang tiga jam. Lebih lama lagi sedap.

IKLAN

Perap dada ayam dgn bahan kisar
Masuk kan gule Dan garam
Biar kan perapan minimum 3 jam dalam peti,
Lagi lama perap lagi sedap
Lepas dah perap boleh la cucuk sate.

Petua lidi sate
Pasti kan lidi cucuk Tu Di rendam dlm air 4jam atau lebih untuk mengelak kan lidi trbakar mse panggang
Masa panggang boleh buat minyk renjis
Ketuk ujung serai
Minyk
Air perapan ayam
Gule 1sudu(letak gule untuk nmpk ayam Tu berjus cpt msk dn kilat.

IKLAN

Siap!

Harap faham ye. Saya tak pndai sgt nk taip resepi
Selamat mencuba. 

Sumber: Eiza Ax to Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)