Mencapai berat badan ideal selepas melahirkan anak pastinya diimpikan semua wanita. Pun begitu proses menurunkan berat badan tidak mudah. Lebih-lebih lagi bila anak menyusu badan.

Sebenarnya bukan selepas berpantang yang patut kita kisahnya. Ketika berpantang, wanita sebenarnya sudah boleh melakukankan beberapa amalan yang baik untuk menurunkan berat badan.

Ikut cara wanita bernama Syaurah ini. Amalan berpantang yang dilakukan membolehkan dia turun 40kg selepas berpantang. Hebat! Jom ikut langkahnya.

Selepas berpantang, ada wanita yang mampu menurunkan berat badan dengan mudah. Namun ada juga yang sukar untuk menurunkan berat badan walaupun telah mencuba beberapa cara.

Ha meh mama Syaurah pulak nak share cara mama syaurah berpantang dari berat 83kg-43kg dalam tempoh berpantang dan memang terbaik untuk wanita yang bersalin secara ceaser amalkan. Untuk anda kembali ramping, perut kemas, pinggang ramping, dalaman cun melecun, anak bebas kuning, mama tidak sembelit . Luka baik cun punya dalam tempoh 44hari berpantang!!

Kongsi tip berpantang 83 – 43kg, ini rutin yang boleh di amalkannya:

1. Sepanjang Tempoh Berpantang
Sila lakukan perkara penting yang akan beri kesan jangka panjang dan untuk seumur hidup anda!

– Ikat rambut dan sanggul tinggi-tinggi ketat biar naik atas kepala.

– Berpilis dan berparam pada dahi dan badan untuk buang segala kekotoran dalaman dan mengelakkan anda pening , migrain dan paling teruk meroyan.

– Sila jauhkan diri anda dari kipas dan aircond selama 44hari ( minimumkan ).

– Memakai baju panas dan stoking tebal sampai ke betis itu wajib!!!!!

– Sila minum air kopi sekali sehari.

– Air kosong 1 gelas sehari (yang ni memang amalan ira).

– Minum air akar traditional untuk memastikan segala darah kotor, apa-apa yang tertinggal terutama darah bantal keluar dengan mudah dan memastikan dalaman kembali grip dan sihat semula.

– Dengan pengamalan air akar traditional ni seminggu je boleh keluar habis kekotoran dalam tu. Ira amalkan (teh herba) yang memang hilangkan dahaga, sejukkan badan, susu badan memang banyak dan tiada masalah sembelit. Yang penting perut cepat je kempis dan Ira dulu 4 darah bantal besar penumbuk keluar dari bawah.

– Sila makan makanan rebus dan bakar sahaja! Minyak-minyak ni tak elok untuk rahim , miss v dan badan kita yang sedang kembang disebabkan urat-urat yang putus selepas bersalin.

– Lebihkan air oren sunquick / buah sunkist dan elakkan makan semua buahan lain. Sunquick sahaja ya untuk mempercepatkan proses penyembuhan.(ini Dr. yang pesan ya, tapi memang berkesan).

– Bagi yang sembelit sila dapatkan ubat cair najis di hospital swasta yang kesan dia lebih baik dari hospital kerajaan sediakan. Kita bagi pendapat berdasarkan pengalaman ya, tapi dapatkan nasihat dari yang pakar dulu.

– Jauhkan diri anda dari suami dan elakkan perasaan “horny” kerana itu akan menyebabkan sistem badan jadi tidak terkawal dan potensi untuk meroyan dan bentan itu tinggi.

– Amalkan ikan haruan hidup dan pegaga untuk memperkemaskan lagi kedudukan rahim anda dan luka yang dipotong sewaktu anda di dalam “ot”.

– Elakkan makan makanan sejuk dan lauk pauk yang berat. Untuk mengelakkan badan naik secara mendadak dan akan susah kurus.

IKLAN

– Makan nasi 2 kali sahaja dan jangan tambah! Lauk banyak tak pe janji nasi sikit.

– Balance makan biskut cracker kosong! Jangan ada tambahan gula okay! Nak gula minum dalam air sunquick korang tu je ( ini pantang ira, pantang korang . Buat cara korang ye ).

-Jauhkan diri anda dari terkena angin luar (berjalan di dalam rumah sahaja ) hal ini untuk memastikan badan anda tidak dimasuki oleh angin (bahasa kampungnya) disebabkan bulu roma yang sedang terbuka luas selepas bersalin.

– Eakkan melakukan sebarang aktiviti yang melibatkan tenaga perut supaya perut anda tidak akan menggeleber dan tidak tegang sampai bila-bila.

– Urusan anak serahkan pada keluarga. Banyakkan rehat dan bertungku pada bahagian badan yang lain kecuali di bahagian jahitan sahaja.

2. Perkara Elak Buat
Elakkan aktiviti yang mengundang bentan, badan masuk angin, badan kembang dan badan sentiasa sakit.

– Jangan menyapu atau vacuum.

– Jangan basuh pinggan.

– Jangan sidai baju.

IKLAN

– Jangan angkat bath tub anak.

– Jangan kemas rumah.

– Jangan langgar pantang makan minum.

– Jauhkan diri anda dari suami selama tempoh 44 hari yang wajib ni.

– Jangan dukung anak kecil atau kucing.

– Jangan tidur dalam keadaan leher dan rambut terdedah dengan angin atau aircond dengan sengaja.

– Berbengkung selepas setahun bersalin.

– Amalkan jamu selepas kuning anak turun sahaja.

– Amalkan herba kayu untuk mendapatkan perut yang tegang kemas dan badan yang lebih menarik selepas bersalin.

Berpuasa pun boleh 30 hari tak dehydration, tambah sikit lagi 44hari tempoh berpantang . Bukan tak minum air langsung. Nak ikut boleh, kalau rasa tak boleh, ambik mana yang elok.

Ini tips berpantang keturunan ira, keturunan ira umur 60 muka tapi nampak muda remaja. Semua sihat bebas penyakit, kulit tegang, badan ramping dan sihat walaupun dah tua.

Sekarang alhamdulillah anak dah berusia 2 tahun 1 bulan, ira masih mampu fully breat feed tanpa miss sehari pun. ☺Nah ini tips berpantang ira! Boleh amalkan. Bagi yang dah terlepas pantang ni anak baru nanti mulakan semula in sha allah badan luaran dan dalaman boleh kembali muda remaja semula!

Good Luck!

Kredit Sahira Lim