Lumrah dalam hidup berumah tangga, ada pasang surutnya. Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri. Setiap pasangan tak dapat lagi dari melalui fasa perselisihan faham. Namun sejauh mana anda menyelesaikannya.

Usah terlalu ego dan merendah diri dalam rumah tangga. Tidak salah sesekali kita beralah demi keharmonian hidup. Tapi meminta maaf bukan bermakna kita beralah cuma tidak mahu ia berpanjangan. Justeru, pasangan kena take note.

Ada sesetengah kes si siteri tidak mahu mendengar kata, asyik mahu ikut cakapnya sahaja. Sedangkan dalam rumah tangga kena saling memberi dan menerima. Kalau nakkan suami yang baik, cermin dulu diri kita bagaimana.

Perbaiki mana yang kurang dan tambah apa yang patut supaya sama-sama berjuang dalam kebahagian rumah tangga. Tidak rugi andai suami isteri saling memaafkan antara satu sama lain. Inilah yang dikongsikan oleh saudara Mohammed Mohammed Ramzie

menerusi laman facebooknya. Jom baca, moga kita dapat manfaat daripadanya.


U N T U N G ada suami,

Yang ada mata dia jaga pandangan pada pempuan lain.
Ada masa habis 80% masa hariannya dengan majlis ilmu dan ibadah.
Ada tenaga guna utk bangun solat malam untuk Allah.
Ada ilmu, dia sampaikan kat isteri.
Ada ilmu dia selalu usha memperbaiki diri dia dengan Allah.
Utamakan solat di awal waktu.(beejemaah di masjid)
Jaga makan minum anak isteri

Sekadar gambar hiasan.


Soalan wujud kah lelaki ni ?
Jawapan : Memang wujud. Kadang lelaki macam ni ada dengan kita, tetapi kita tak nampak. Sebab kita tak tahu bersyukur.
Orang tak tahu bersyukur ni, orang yg dah ada segalanya tapi dia masih merasa tak cukup.
Bukan kah Rasulullah di perlihatkan oleh jibrail pada malam israk mikraj yg mana neraka ity paling ramai penghuni nya adalah wanita?

IKLAN
Sekadar gambar hiasan.

Mereka bukan tak tutup aurat.. mereka bukan tak baca quran.. tapi mereka golongan yg paling ramai dalam neraka, kerana mereka tidak menghormati/mentaati suami mereka.
Kita tak rugi bila kita merendahkan diri di hadapan suami, kerana jika kita fahami point Allah suruh taat suami adalah kita hakikatnya tengah merendah diri untuk mentaati perintah Allah.
Kadang ramai wanita lain di luar sana damba kan suami mcm kita dapat, tapi nasib mereka tak sebaik kita, kita yg bernasib baik ni pula tak bersyukur dgn nikmat yg Allah beri. ( Bertapa buta nya kita untuk menilai keberutungan ahkirat yg Allah sudah sediakan melalui suami yg beriman)

Sekadar gambar hiasan

Dalam dunia ni ada 2 sahaja DERHAKA.

1 derhaka ibu bapa. 
2 derhaka pada suami.

IKLAN

Lain tak di sebut derhaka.

Jadi lah wanita yg berjaya dunia ahkirat. Kita tak rugi merendah diri dan memperbaiki kesilapan serta membetulkan keadaaan. Orang yg sombong org yg jah dari Allah. Dan mereka kata Allah bukan penghuni syurga.

Sekadar gambar hiasan

Kita belum lambat untuk memperbaiki diri, untuk apa kita baiki? Untuk Allah. Mencari redhanya Allah, redha suami adalah redha nya Allah terhadap kita. Itu tanda2 nya…
Ayuh wanita yg beriman, tempat kalian di syurga, jangan kerana emosi ego nafsu anda mencampakkan diri anda ke tempat yang hina.

Kita masih sempat bertaubat dan membetulkan keadaan.sesunguhnya benar Allah menyukai org yang bertaubat…
Minta lah maaf dengan suami anda setiap masa. Tanda anda merendah diri di hadapan Allah… Seorang lelaki akan lembut hati dan lemah bila isteri kerap memohon maaf walaupun dalam keadaan tiba2..

Sekadar gambar hiasan

Sumber: FB Mohammed Mohammed Ramzie