Selain sedap dimakan, sayuran bayam ini amat kaya dengan khasiatnya iaitu. Antara nya membantu melawan kanser, mngekalkan kesihatan mata, sumber vitamin K, menguatkan tulang, membantu menurunkan berat badan dan banyak lagi.

Buat ibu-ibu yang nak cuba resipi baru, apa kata cuba pula menu Bayam Brazil Goreng Belacan ni. Katanya lebih enak dari kangkung belacan.

Resipi ini dikongsikan oleh puan Robakyah Che Ros.


?Bayam Brazil Goreng Belacan

Tak habis lagi dgn Bayam Brazil ni , x bleh move on…? Sis sukaaa , sedap buat goreng belacan ni.. letak belacan byk sikit sedap giler!! ?

Serius sedap dari kangkung goreng belacan weyhh, harapkan batang kangkung ja belambak daun secoet…korang kena try taw ?

Ehh.. nak jugak ke resepi Goreng belacan ni ..Tapi resepi agak2 ja semua ya , ini cara sis yg mudah k.

Bahan bahannya

?Bayam Brazil

?6 biji cili besar + cili padi.suka pedas campur cili padi lebih sikit*

?3 ulas Bawang merah*

?2 ulas Bawang putih*

IKLAN

?sedikit udang kering atau ikan bilis

?Belacan.. agak agak la..letak byk sikit kalau nak lagi sedap

?gula, garam , perasa, asam

IKLAN

Caranya

?Tumbuk semua bahan bahan yang ditumbuk tadi. Kalau blend bagi kasar sikit ya.

?Tumiskan bahan bahan yg ditumbuk tadi , dah masak elok masukkan ikan bilis atau udang kering, belacan, perasa, gula garam dan sedikitttt saja tau perahan lemon atau air asam jawa. X masukkan pun ok ja.

?Last masukkan sayur bayam….tadaaa dah siap

Moh ler kita tanam pokok ni plak. Mudah ja nak tanam nya..?

Fb : Robakyah Che Ros