Tak susah pun nak buat sendiri bebola ayam homemade menggunakan bahan segar yang lebih sihat dan sedap. Yang penting lebih terjamin tahap kebersihannya dan tidak la berasa was-was ketika membeli. Lagi lagi air tangan ibu, pasti lebih enak kan.

Ringkas dan mudah. Tak kisahlah nak buat sup boleh, goreng atau stim pun sedap!

Jom tengok caranya seperti yang dikongsikan oleh Assalammualaikum Hai Saya ReenMasak Apa Hari Ni.. (MAHN)


Bebola ayam homade..sy kongsikan resepinya di sini..untuk dinner malam nie..sy gunakan bebola ayam nie untuk masak sup je.. =)

Resepi homemade bebola ayam
Bahan-bahan:
*4 ketul bahagian isi dada ayam
*1 sudu kecil garam
*1sudu kecil serbuk perasa
*1 sudu kecil lada putih
*1sudu kecil serbuk lada hitam
*1 sudu minyak masak
*1 biji telur..ambik putih saja
*2 sudu besar tepung ubi/tepung jagung
1 biji lobak merah diparut(bole juga tambahkan daun sup jika suka)

Cara-caranya:
1. Kisar semua bahan yg btanda * hingga hancur


2. Gaul dgn lobak merah td..bulat2 kan ikut saiz yg disukai dan rebus dalam air mendidih


3. Bila sudah timbul boleh lah diangkat dan toskan airnya


4. Siap..sedia dihidang untuk menu2 pilihan spt sup,bakso,mee kari,tomyam dan sebagainya

IKLAN

Boleh juga digoreng bgitu saja dan dihidang bsama sos dan mayonis =)

Resepi sup bebola ayam (stail saya)

Bahan-bahan
4 biji bawang merah kecil hiris nipis
2 ulas bawang putih hiris nipis
Campur sdikit tepung beras dan gorwng garing..ketepikan dulu
1 inci halia diketuk
1 sudu besar serbuk rempah sup cap adabi,bancuh sdikit air panas utk jadikan paste
2 biji kentang potong kiub
1 ketul kiub ayam
Garam dan serbuk perasa scukupnya

IKLAN

Caranya=
-Panaskan sdikit minyak..tumis halia hingga wangi
_masukkan bancuhan serbuk rempah sup td..kacau setika dan masukkan air scukupnya
_masukkan kentang yg dipotong td..kiub ayam.dan biarkan mendidih
_da mendidih masukkan garam dan perasa..masukkan bbola ayam td..dan kacau
_biarkan hingga kentang empuk..tutup api dan taburkan hirisan daun sup dan bawang yg digoreng td..siap =)

Resepi kuah kicap
_cili api 10 biji
_bawang putih 1 ulas
Sdikit gula
Kicap scukupnya

Caranya=
Tumbuk cili api,bawang putih dan gula,campurkan dlm kicap,dan perahkan air limau.
Sedia dinikmati bsama sup td

Simple tapi sedap! Boleh buat stok frozen di rumah. Tak payah beli yang segera lagi dekat pasaraya tu. Dapat jimat lagi tu kan? Bahan-bahan pun boleh disesuaikan ikut mana yang kita suka.

Jadi, apa lagi. Jomlah kita cuba resepi bebola ayam homemade ini. Mesti anak-anak suka. Satu keluarga boleh makan sama-sama.

Selamat mencuba!