Masih terfikir-fikir apa perlu dibuat dengan setengah buku roti yang masih belum habis dimakan dan melihat tarikh luputnya pula semakin hampir.  Andai dimakan sekeping-sekeping hingga habis, tidak lalu rasanya.

Jadi apa kata ibu sediakan puding roti yang enak ini. Menyediakan cukup mudah dan yang penting untuk menyediakan satu adunan puding roti ini memerlukan hingga 8 keping kesemuanya. Oleh itu,  semakin mudahlah untuk kita pastikan roti yang menghampiri tarikh lupat segera dihabiskan bila dimasak denagn menu begini.

Jom hadam dahulu cara penyediaannya sebelum memulakan operasi memasak di dapur.


 

“Resipi Puding Roti Berkuah yang sangat mudah dan sedap. Serius sangat sedap puding ni tau. Boleh buat jualan.” Jamiah Tulisman

Harga jualan 
Aluminium besar size 8×8” RM22 (1 adunan)
Aluminium size budget RM10-12(1/2 adunan)

Bahan:
8 keping roti (Jangan guna roti yang lembut..tips nak puding roti tu tak turun sangat lepas bakar atau mendap guna roti agak keras sikit. Saya guna roti Massimo, roti ni bagus buat puding roti. Rasa dia pun lebih sedap sebab tidak terlalu lembik lepas bakar….hehhe macam iklan roti lak


80gm marjerin@butter-cairkan
60gm gula pasir
260ml susu cair (lebih sedap susu cair dari susu segar)
3 biji telur grade A
1 tsp esen vanila
Kismis,coklat cip untuk taburan
Utk hiasan:buah peach ,kiwi,laici,badam

Sos kastard :
1 tin susu cair
2 sudu besar gula halus
2 sudu besar tepung kastard
Secubit garam

Perhatian:
Untuk bekas ni saya guna 1 resepi (8 keping roti ye)

Cara buat : 

  1. Potong roti 4 bahagian (Kalau malas koyak-koyak je). Saya potong-potong cantik-cantik sebab tengah rajin.
  2. Susun roti dalam aluminium foil atau bekas tahan panas 
  3. Pastu curah marjerin cair (Kalau rajin tu celup-celup satu-satu dan susun..saya curah je.
  4. Biar Kejap.

5. Tabur dulu kisimis dan choc chip atau badam atau apa-apa sesuai.

 

6. Dalam mangkuk satukan susu cair, telur, gula halus dan esen vanilla.

 

7. Kacau hingga berbuih-buih.

 

IKLAN

8. Curahkan bancuhan telur tadi.

 

9. Tekan-tekan supaya tenggelam dan biar dalam 5 minit supaya roti menyerap.

10. Tabur gula perang atas permukaan.

 

11. Bakar suhu 170-180c selama 40-45 minit.

IKLAN

 

Dah siap bakar. Elok sangat tak mendap atau turun jatuh. Sebab bila bakar roti akan naik sangat. Bila keluar oven dia akan jatuh. Tapi kalau guna roti massimo ni ok sangat.

Sediakan bahan sos


1. Masuk semua dalam periuk dan kacau rata.

Masak sehingga pekat seperti ini.

2. Kemudian hidupkan api dan masak hingga pekat.

 

 

3. Curahkan ke atas puding dan boleh dihias untuk nampak lebih menyelarakan sebelum dimakan. 

sumber : Jamiah Tulisman