image-1-09_48_965279

Dalam kita menjaga hubungan suami isteri kekal bahagia hingga akhir hayat, ada beberapa perkara perlu diberi keutamaan.

Jangan sekali-kali jadikan kebiasaan beberapa hal ini yang akhirnya boleh menjadi penyebab pergaduhan suami isteri. Nak tahu apakah perkara tersebut, ianya dikongsikan oleh Puan Kamalia Kamal. Semoga ianya menjadi panduan bersama.


5 sebab tersembunyi kenapa suami isteri mudah sangat bergaduh

Mana ada orang bangun tidur terus ajak gaduh. Mana ada hal gaduh ni datang secara tiba-tiba, mesti ada sebab dan tanda-tanda sebelum sesuatu pergaduhan itu berlaku antara pasangan yang hidup berdua.

Ini 5 sebab tersembunyi ramai pasangan tak perasan boleh buat gaduh dalam sesuatu perhubungan

#1 – Teknologi Hack
Nampak macam pekara kecil, tapi bila pasangan lebih banyak beri masa pada handphone ,ia buatkan pasangan rasa seperti dia tak wujud.

Masa makan tengok fon,
masa berak tengok fon,
masa jalan-jalan tengok fon,
masa ziarah orang tengok fon,
masa nak tidur tengok fon.

Seperti pasangan sebelah tak wujud di buatnya.

#2 – High Jealousy
Datang dari rasa insecurity. Kurangnya rasa di hargai buatkan pasangan rasa insecurity dan kemudian bercambah membiak dengan nama cemburu.

Awak suka dia eh?
Kenapa dia call malam-malam?
Awak ni asyik outstation dengan dia je?
Cantik sangat ke baju dia tu?
Buruk sangat ke

#3 – Money Managment
Sifat berkira dan tak telus dalam perhubungan memang punca utama pergaduhan.

IKLAN

Nak jalan ni siapa nak bayar minyak kereta? (walaupun balik umah mak sendiri)
Tak yah makan luarlah, kita jimat (walaupun 2 tahun tak makan luar)
Ish mahalnya baju ni! (walaupun dah setahun tak beli baju)

#4 – Sex Life
Bila ‘bersama’ hanya satu pihak yang merasa puas, satu pihak lagi blur terkapai-kapai.

Suami tak minta, isteri rasa suami tak sayang. Isteri tak minta, suami rasa tak mencabar. Suami lepas dulu, isteri rasa bosan. Isteri tido masa bersama, suami pun rasa bosan.

#5 – SIGNIFICANT CONVERSATION

IKLAN

Pekahwinan melibatkan 2 orang yang punya minat yang berlainan. Mula-mula dengar cerita si dia memang ok, lama -lama rasa nak muntah, bosan dan menyampah sebab tak faham.

Nak cerita, kisah gaduh tak puas hati ni bukan terbina dalam masa satu hari tapi berhari-hari. Bila pasangan senyap, tak bermakna dia ok, tak bermakna dia suka, yang pasti dia sedang memendam rasa.

Jaga-jaga dengan hal pendam ni, sikit-sikit pendam lama-lama jadi bukit pendam (apalah aku punya falsapah ni).

Point dia adalah, hal bergaduh ni takkan terjadi dalam masa sehari, takkan. Kalian sedang bina bait-bait pergaduhan ini tanpa kalian sedar sebenarnya.

Kan bagus kalau kedua pasangan tahu yang perkahwinan ni adalah satu universiti yang you takkan graduate sampai bila-bila. Wajib sentiasa belajar upgrade diri dan usaha untuk capai bahagia bersama.

Tak ada perkahwinan yang mudah cuma mereka yang bertahan dalam perkahwinan ni bukannya sebab mereka ni tak pernah berkelahi dan tak pernah bertelagah, mereka cuma dua insan yang tak pernah mengalah.

sumber : Kamalia Kamal