Boleh dikatakan mudah bagi kita untuk menikmati pelbagai makanan yang enak dan lazat daripada hidangan berasaskan nasi bersama jenis lauk pauk yang pelbagai pada bila-bila masa.

Bahkan kepelbagaian makanan ini diakui memang lazat dan ia membuatkan kita akan makan dengan berselera.

Hal ini menjadi satu cabaran buat kita untuk memilih dan menentukan jumlah makanan yang tepat bagi mengamalkan pemakanan seimbang dan sihat.

Maka hingga ada yang beranggapan lebih baik makan roti daripada makan nasi untuk pemakanan yang lebih sihat dan mengenyangkan.

Pun begitu, tahukah anda tanggapan itu tidak benar dan ini dijelaskan oleh Dr Mazliana Mazlan berdasarkan pengetahuan dan pengalamannya sendiri berkenaan pengambilan roti jika dijadikan menu harian.

Ini perkongsiannya jadikan panduan.

Photo by Evgeni Tcherkasski on Unsplash

Saya ingat roti sebenarnya lebih sihat dari nasi.

Sebab tu hari-hari saya makan roti waktu mengandung anak pertama pertama dulu. Tak lalu nak makan nasi sebenarnya masa tu, jadi saya cari pilihan lebih sihat yang saya faham, iaitu roti.

Tak makan nasi takpe, tapi kalau tak dapat roti sehari, saya sampai tak boleh tidur malam.

Bila selalu makan roti waktu rehat makan tengahari di hospital, balik kerja perut saya jadi sebu. Malam susah nak tidur sebab perut kembung. Pagi esok bangun tidur, perut jadi segah.

Bila saya stop makan roti, barulah perut saya okay balik. Sampai sekarang saya tak jadikan roti makanan harian di rumah lepas tu.

Gluten Bersifat Seperti Gam

Roti ni ada gluten. Sejenis protein yang ada dalam gandum. Makin tinggi kandungan gluten yang ada dalam tepung high protein atau tepung roti.

Tak kisahlah organik non GMO sekalipun, bila namanya tepung roti, kandungan gluten lebih tinggi dari biasa.

Gluten ni bersifat macam gam. Gluten ni lah yang buat roti kita jadi gebu.

Kesan sampingan ambil gluten ni wujud. Cuma kadang kita je tak perasan. Gluten antara makanan yang cepat betul boleh timbulkan radang pada badan.

Saya ambil roti lepas 3 bulan berturut baru perasan, perut asyik kembung rupanya sebab gluten dalam roti.

Pesakit saya gatal badan dah 5 tahun. Bila saya mintak beliau stop makan roti, tiba-tiba hilang terus gatal badan. Dah tak datang cari ubat gatal lepas 2 bulan pantang roti.

Pesakit saya asyik sembelit, saya cadangkan berhenti kejap makan roti setiap pagi. Lepas seminggu, tiba-tiba najis dah lawas macam biasa.

Pesakit cilik saya yang ada asma, saya mintak stop kejap makan roti. Ibunya nampak kesan baik lepas berhenti makan roti.

Elak Makan Hari-hari

Roti, tak salah pun anak nak makan. Cuma elakkan ambil hari-hari.

Kita suka bagi roti bila anak taknak makan nasi. Sebab kita fikir roti dah cukup tinggi nutrisi untuk kenyangkan anak.

IKLAN

Sebenarnya, gluten tak beri nutrisi penting pun untuk tubuh badan anak. Apatah lagi jika bahan ramuan roti yang anak makan tu, ada macam-macam nama pelik yang kita tak faham.

Roti dalam gambar, antara pilihan roti yang ada di pasaran. Cuba sesekali tengok bahan ramuan roti, sebelum kitabeli untuk anak makan.

Roti yang sebenar, tak sampai 10 bahan pun nak buat sebenarnya.

Tak perlukan pengawet dan aditif. Mahupun pewarna dan perasa tiruan.

Mentega sumber utama transfat pun memang wajib digunakan untuk buat roti kan.

Sama-sama kita cuba ya, elakkan roti pelbagai bahan dari anak-anak.

IKLAN

Sumber : Dr. Mazliana Mazlan 

Mesti anda teringat kartun-kartun zaman dahulu? Siapa yang selalu terpacak depan TV mesti tahu banyak kartun. Jadi jom tonton berapa banyak agaknya yang adik-adik BK kita ni tahu pasal kartun popular tahun 90-an dan awal 2000.

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara

Lagi video menarik berkenaan pilihan peralatan dapur yang memudahkan kerja kita di dapur. Sila tonton.

ARTIKEL MENARIK : Berminggu-minggu Batuk Tak Hilang, Rupanya Petua Dari Aunty Cina Ni Yang Serasi Bantu Anak Pulih!

Baca Ini Juga :Tiba-tiba Tiada Elektrik, Ambilkan Saja Cotton Bud & Buat DIY Untuk Jadikan Lilin. Boleh Tahan Berhari-hari!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club