Kalau berkunjung ke rumah saudara, sambal bilis yang sedap selalu jadi dambaan kita.

“Macam mana nak buat sambal sedap macam ni”. Pertanyaan sebegini selalu kita dengar dan tak kurang juga meminta resipi untuk dicuba. Soalnya memasak sambal asasnya adalah sama sahaja.

Jadi bagaimana sambal yang dimasak orang lain rasanya lebih sedap daripada yang kita masak.

Sebarang aneka masakan bersambal memang enak dijadikan menu utama setiap hari. Namun berdepan dengan rasa sambal yang sama pastinya membuatkan kita bosan malah adakalanya kita sendiri sudah terbiasa dengan rasa sambal itu sendiri. Bagaimana menjadikan rasa sambal lebih sedap?

Banyak barangan menarik di SINI

Petua yang dikongsikan oleh Wan Luqman ini sedikit berbeza. Ada halia, buah keras dan tak ketinggalan gula melaka. Jom ikut caranya. Nampak macam sedap.

1. Tumis dulu bawang kisar dan cili kisar. Make sure kisar cili yang gelap warnanya..baru menarik. Make sure minyak banyak ya.

Belian online di SINI

2. Aku masukkan beberapa hiris halia. Suka ada after taste halia sikit-sikit.

Belian online di SINI

3. Masukkan belacan. Guna belacan yang busuk-busuk sikit..baru sedap!

4. Tumis lagi sampai pecah minyak lepas masuk belacan tu. Tumis dalam 20 minit.

Belian online di SINI

5. Check dari semasa ke semasa.

Belian online di SINI

6. Masukkan air asam jawa, aku rasa dalam 4 cawan kecik. Main agak-agak je ni.

Cuci mata barangan murah di SINI

IKLAN

7. Masukkan gula melaka, aku guna dua ketul…manis berlemak, tetapi tidak terlalu manis.

Cuci mata barangan murah di SINI

8. Masukkan buah keras dalam 2 hingga 3 biji. Tumbuk lumat.

9. Tumis lagi…jangan risau keadaan minyak sebegitu. Main sambal ni, minyak memang kena banyak…nanti boleh buang.

10. Masukkan garam, dalam sesudu kecil. Tapi jangan banyak sangat, nanti nak masukkan ikan bilis.

IKLAN

 

11. Sambung tumis dalam sejam, check keadaan bawang. Aku suka bila bawang tu dah transparent..sikit lagi.

12. Masukkan ikan bilis yang telah digoreng separa masak. Bilas-bilas dulu ok sebelum goreng, nanti masin sangat.

13. Seee…bawang yang telah lutsinar macam ni lah yang dicari sejak 50 tahun lepas.

14. Setel…masak sambal dalam sejam setengah. 1 jam 30 minit.

15. Lookie that…paduuuuuuuu.

Selamat mencuba!

Sumber: Wan LuQman

Belian barangan murah di SINI

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club