SATU UBAT, DUA FUNGSI?

Wow! Ada ya satu ubat yang ada dua fungsi? Macam tak percaya je! Ubat berkenaan bernama ASPIRIN ini.

APA KERJA DIA?

1. Sebagai ubat TAHAN SAKIT, nak lega kan sakit akibat pening, sakit gigi, sakit otot, senggugut (orang perempuan selalu kena), dsb.

2. Sebagai ubat CAIR DARAH, yang mana kome semua kena dapatkan surat ubat dari doktor dulu. Ubat ni lah yang akan elakkan DARAH BEKU seterusnya boleh elakkan SERANGAN JANTUNG atau STROK.

CARA NAK AMBIK UBAT NI MACAM MANA?

1. Boleh ambik macam tu je janji dengan SEGELAS AIR KOSONG.

atau

2. Nak LARUTKAN ia dalam segelas air sebelum diminum (bergantung pada jenis formulasi ubat tersebut).

Haaa, adalah lebih baik jika ambik ubat ni BERSAMA-SAMA MAKANAN atau SELEPAS MAKAN untuk elakkan pedih2 perut.

Sekarang, kita pergi pada part yang susah sikit…

DOS UBAT?

1. Kalau untuk TAHAN SAKIT: dos nya adalah 300-900 mg setiap 4-6 jam. Maksimum 4gm sehari. Kalau kome semua masih sakit lagi selepas 10 hari makan ubat ni, kome kena BERHENTI makan ubat ni dan rujuk doktor semula.

2. Kalau untuk CAIR DARAH: dos nya adalah 75-325 mg sehari. INGAT! Hanya DOKTOR SAJA boleh tentukan dos. Kome jangan nak memandai-mandai jadi doktor sendiri ya.

APA KESAN SAMPINGAN UBAT NI?

IKLAN

1. Loya
2. Muntah
3. Sakit perut
4. Pedih ulu hati

Kalau kome semua terus dapat KESAN2 ALAHAN macam ruam, sesak nafas, bengkak2 selepas makan ubat ni, kena BERHENTI MAKAN UBAT ya. Rujuk doktor semula.

FAKTA MENARIK?

1. Remaja 16 tahun ke bawah TAK BOLEH AMBIK ubat ni.

2. Yang ada ALAHAN pada ubat ni, memang TAK BOLEH la ambik ubat ni.

3. Kalau preggy, ingin preggy, atau sedang breastfeeding baby, inform doktor dulu.

IKLAN

4. Bagitau pada doktor kalau kome semua pernah ada masalah pedih perut, penyakit berkaitan darah macam anemia.

5. Aspirin BUKAN pilihan untuk sakit gout.

6. Kalau nak ambik ubat tahan sakit yang lain, atau yang minum alkohol tu, bagitau doktor dulu.

7. Sama juga yang nak amalkan supplemen2 tambahan, bagitau dulu pada doktor dan farmasis.

SIMPAN lah ubat ini dalam SUHU BILIK, tempat yang REDUP dan KERING!

Kalau ubat tu dah berbau masam macam cuka, tak payah lah ambik ubat tu lagi. Mungkin ubat tu dah rosak..

Sekian perkongsian pada hari ini. Semoga membantu. ??

Sumber: FB Faiz Akmal Mfa

Farmasis Kaunseling,
Klinik Kesihatan Air Tawar 2,
Kota Tinggi, Johor.