Musim panas begini tentu ada yang berasa tidak selesa dan tubuh badan pula mudah diserang penyakit.

Umpamanya paling kerap dirasakan adalah tekak terasa perit, sakit dan seterusnya penyebab hilang selera makan.

Jadi apa perlu buat?

Di sini ada dikongsikan petuanya untuk meredakannya dan sekali gus kembali pulih seperti sediakala.

Ni Air Panas Bercampur Garam

Dua hari lepas saya gunakan air ni la untuk hilangkan sakit tekak ( sore throat) mak saya. Tak sampai 1 hari dah hilang dah sakit tekaknya.

Siap makan seafood lagi semalam sebab selera makan dah kembali pulih

Caranya mudah je :

1. Ambil segelas air panas coway tu. Jangan panas sangat. Adjust sampai suam sikit.

2. Campurkan setengah sudu garam.

3. Kacau perlahan.

4. Berkumur sebanyak 3-5 kali. Bukan berkumur biasa tapi gargle, iaitu berkumur dengan mendongak ke atas.

IKLAN

5. Sebaiknya berkumur sebanyak 4 kali sehari.

6. Tertelan sikit sikit air garam tu takpe sebab air garam tu ada efek hydration untuk tubuh yang dah hilang banyak cairan semasa demam.

Berkumur air garam ni bukan cuma untuk sakit tekak ( sore throat ) je. Berkumur air garam ni juga bagus untuk rawat :

IKLAN

+ ulcer/lepuh mulut biasa
+ anak yang ulcer mulut sebab HFMD
+ sakit gigi
+ mencegah Upper Respiratory Tract Infection ( URTI )

Apa pun kumur garam ni bukan ubat atau antiviral tau. Ia cuma memberikan kelegaan ( symptomatic relief ) sementara dan bersifat preventif untuk jangkitan kat area mulut dan tekak tu.

Air garam tu kan bersifat “magnet” kepada air disebabkan ketumpatan garam yang tinggi. Jadi garam ni akan “tarik” air daripada tisu di sekeliling tekak dan mulut tu. Secara tak langsung kuman pun terbasuh sekali.

Cuba la buat kat anak anak yang sakit tekak untuk kembalikan selera makan mereka cuba la sendiri.

P/s : Bagitahu juga kat mak ayah yang belum tahu ye.

Sumber : Taufiq Razif