Bagi yang hadapi masalah angin dalam badan tentu tahu bagaimana sukarnya untuk menjalani rutin harian.

Selain mendapatkan nasihat pegawai perubatan,boleh amalkan petua orang lama termasuk makan herba seperti halia.

Sebagaimana perkongsian ini, berkongsi cara penyediaan sambal halia petua daripada arwah ibunya.

Ikuti perkongsian ini.

Sambal Halia

Petua amalan Arwah Mak, diturunkan pada kami Adik Beradik.

Senjata ampuh untuk masalah angin dlm badan, mengatasi sengal2 sendi, kebas2 kaki dan tangan, lenguh2 badan, bandan rasa tak bermaya, urat masuk angin, sangat2 bagus untuk ibu lepas bersalin yg mengalami bentan.

Makan dengan nasi panas.InsyaAllah.. Lepas makan badan berpeluh2, buat kerja pun cergas, bangun pagi tak rasa sakit2 badan lagi

IKLAN

Bahan :
1 inci Halia mentah
1 sk lada hitam biji
1 sb ikan bilis goreng
1 ulas bawang putih mentah

Cara :
Tumbuk semua bahan dan boleh dihidang. Makan dengan nasi panas

IKLAN

Kalau badan terasa lenguh2, elakkan makan sayuran sejuk dan banyak angin mcm bayam, kangkung, daun ubi, petai dn jering ye. Pakai sarung kaki.
Dulu2 mmg tak percaya petua ni, ye lah.. muda2 asik nak kan fakta bukan auta dan kajian sains.
Bila dah bersalin, peranak pinak dan dah berusia ni baru tau dan rasa keberkesanan mengamalkan petua dan pantang2 ni.

Kalau tak larat nak buat sambal ni time sakit, buat teh halia.
Hiris 1 inci halia, masukkan dalam secawan air panas, bila dah suam, minum perlahan2 sampai habis. Amalkan hingga badan rasa cergas semula.

Sumber: Humairah Al-Hamra