Pernah tak bila buka laman sosial media, naik video orang menyicah tak kira la menyicah pelam ke, amra ke yang penting bila kita tengok pun, kita sendiri akan kecur liur!

Time tu mula laa rasa craving nak menyicah. Siapa yang ada pokok amra ke pelam kat luar rumah tinggal oetik je, tapi… nak petik pun kuah cicahnya tak ada! Terus putus harapan nak makan.

Haaa jangan risau. Jom rajinkan diri masuk dapur buat stok kuah rojak resipi dari Min Yusof ni! Mudah je rupanya nak buat. Dari start motor p beli tiap kali nak makan. Baik la buat stok sendiri. Nak makan, buka je peti ambil kuah rojaknya. Jom cuba!

RESIPI KUAH ROJAK CIK MIM

Ni bahan yang kita perlukan :

1 keping gula gerek (menisan)
2 cawan gula putih
1/2 cawan kicap
2 sudu tepung ubi (bancuh ngn air)
Sedikit belacan
Sedikit garam
10 tangkai cili kering ( dalam gambar tu kak mim dah rebus dan blend)
Sedikit cili sos
2 sudu besar bijan
1 cawan kacang tanah (goreng tanpa minyak dan blend kasar)
1 gelas air

Cara-caranya :-

1. Mula mula cairkan gula gerek dengan segelas air tadi.

2. Bila dah cair, masukkan kicap, cili kering yang di blend tadi, cili sos, belacan, garam dan gula. Masak sampai mendidih.

IKLAN

3. Dah masak betul, masukkan tepung ubi yang dah dibancuh tadi.

4. Kacau sampai dia pekat lagu ni, jangan tinggal ye, sentiasa kacau.

IKLAN

5. Dah pekat masukkan bijan dan kacang tanah tadi. Masak sekejap, tutup api.

Sejukkan dalam bekas.

Boleh laa di cicah dengan mangga muda atau apa pun buah yang anda suka.