Biasanya kalau kita pergi ke pasar dan terlihat sotong yang bersaiz besar, tentu sudah terbayang-bayang  menu apa paling menyelerakan untuk dimasak andai dibeli.

Salah satunya yang pasti tersenarai dalam list, sotong bakar. Makin besar sotong yang digunakan makin puas hati seisi keluarga menikmatinya.

Tidak dinafikan juga, kalau masak sendiri lebih menjimatkan berbanding jika dibeli siap. Maklumlah sotong saiz besarlah katakan, harganya pun tentu ‘besar’. Jadi lebih baiklah kita sendiri yang memasaknya.

Resipi menyediakan sotong bakar pun banyak di kongsikan di laman sosial, dan antara yang mendapat perhatian netizen adalah menu Sotong Bakar Berempah yang dikongsikan oleh Afy Al Habibi. Jom kita pula mencuba resipi ini.

Sotong Bakar Berempah

Ada rupa sotong bakar kat kedai tak?
Setiap kali tengok sotong bakar berempah, mesti meleleh-leleh terliur. Nak beli siap dah tahu mahal.

Kebetulan pergi pasar, ada sotong saiz XL. Harga boleh tahan lagi. Nak mudah, gabung je pes-pes kat dalam gambar saya tunjuk tu.

IKLAN

Hasilnya? Meletop,Waaa memang puas makan. Sedap sangat!

Selamat mencuba dan ini cara penyediaannya:

1. Sotong dibersihkan dari kantung hitamnya dan bahagian dalam. Kemudian kelar sedikit.

IKLAN

2. Sediakan ketiga-tiga jenis pes di atas. Setiap jenis pes tadi, gunakan sebanyak 1/2 sudu besar.

3. Tumbuk- 2 inci kunyit hidup
– 2 ulas bawang putih
– secubit belacan
– 4 tangkai cili padi merah dan hijau
– 1/2 sudu besar gula perang


Gaul sebati kedua-duanya.
4. Panaskan pan dengan sedikit minyak. Lapik daun pisang.Sapu di atas badan sotong.
5. Bakar sotong sehingga masak. Sebelum diangkat, boleh sapu sekali lagi pes di badannya.

 

sumber : Afy AL Habibi via MAHN