Photo by Ketut Subiyanto

Suami isteri ibarat pasangan yang saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain. Janji setia yang diikat ketika ijab dan kabul untuk sayang menyayang dan sehidup semati sepatutnya bukan sekadar janji kosong.

Jika di awal perkahwinan kehidupan suami isteri bahagia sekali tetapi bila usia perkahwinan semakin bertambah, ramai sering meluah dan mengadu tingkah laku pasangan masing-masing.

Kadangkala tanpa sedar masalah remeh dalam rumah tangga menjadi punca pergaduhan. Antara yang sering menjadi rungutan kebanyakan kaum isteri iaitu sikap suami yang tidak mahu menolong urusan kerja rumah.

Bukankah perkahwinan itu satu perkongsian. Maka berbahagi tugas membereskan kerja rumah juga satu perkongsian tanggungjawab suami dan isteri dan bukan hanya membebankan isteri sahaja untuk menyiapkan semuanya sendirian.

Ciri-Ciri Suami Mithali

Penulis buku keibubapaan yang sering berkongsi pelbagai tip di laman sosialnya, Dr Taufiq Razif turut memberikan tip bagaiamana suami selaku ketua keluarga sepatutnya bertindak  untuk membina rumah tangga bahagia.

Suami mithali akan buat 10 perkara ini bila nampak pinggan mangkuk berlonggok dalam sinki.

Photo by Myr Za

1. Dia tak tanya di Facebook dah, dia terus je cuci pinggan mangkuk tersebut

2. Dia cepat-cepat pergi tanya isteri dia “sayang sakit ke? sayang tak sihat ke? “

3. Dia terus urut isteri dan minta isteri berehat jika betul isterinya sedang kepenatan

4. Dia terus ganti isteri untuk uruskan anak anak jika kepenatan isteri itu berpunca daripada kelelahan menjaga anak anak

5. Dia terus tanya isteri dia apa lagi yang nak ditolong. Nak minta lipatkan baju ke, mop lantai ke cebok anak ke

6. Dia terus minta maaf pada isteri sebab selalu susahkan dan bebankan isteri walhal cuci pinggan itu adalah tugas bersama, bukan tugas isteri semata

IKLAN

7. Dia terus puji untuk menghargai isteri sebab selama ni dah banyak berkorban untuk dirinya dan anak anak

8. Dia terus buka buku, tanya Ustaz dan Google apa sebenarnya tanggungjawab seorang suami dalam rumahtangga

9. Dia terus ajar isteri cara untuk ‘delegate’ kerja rumah pada dirinya contohnya bagaimana cara untuk minta tolong suami dan bagaimana untuk bahagi tugas menguruskan rumah

10. Kalau si suami tu ada kemampuan, tak salah pun belikan gajet rumahtangga seperti TM6, Dishwasher Machine dan sebagainya jika itu je cara untuk kurangkan kepenatan isterinya

IKLAN

p/s : Orang tanya, kita jawab walaupun kadang pertanyaannya di luar common sense. Bersangka baik dia tertidur masa kursus kahwin dulu dulu 

Webinar kehamilan PERCUMA terbesar untuk bakal papa & mama. Jom daftar nama anda di sini WEBINAR AKU TAK SERIK BERSALIN 

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Keluarga Gader https://t.me/keluargagaderclub