Apabila bergelar suami isteri tentunya akan melalui kesukaran ketika hidup bersama. Waktu ini, susah senang bersama pasangan memang menduga diri.

Menerusi facebook Muhammad Yusoff, berkongsi bahawa, kehidupan alam rumahtangga ada pelbagai dugaan. Yang menentukan kebahagian adalah pasangan itu sendiri yang saling menghargai dan melengkapi antara satu sama lain.

IKUTI PERKONGSIANNYA

Jarang saya menulis pagi-pagi. Saje saya nak terbalikkan masa, cerita sikit kenangan lalu mengusik jiwa saya, 11 tahun lepas. Panjang sikit tapi harap sudilah baca ye.

Masa tu saya baru kerja. Pengangkutan yang saya ada hanyalah sebuah motor. Yelah, baru kerja. Masa mula-mula kerja gaji pun takde lagi. Tapi masa tu saya dah kahwin dah. Kahwin muda. Bini baru habis belajar masa tu. Saya pulak baru posting.

KEHIDUPAN SEDERHANA

Masa tu saya ditakdirkan posting di Pasir Gudang. Kampung saya di Batu Pahat. Jauh jugak Batu Pahat ke Pasir Gudang. Kalau naik motor 3 jam. Saya masih ingat awal-awal tu hari-hari saya naik motor wave ulang alik Pasir Gudang ke Batu Pahat, Batu Pahat ke Pasir Gudang sebab nak jumpa bini.

Ada satu peristiwa tu saya tak boleh lupa. Pagi tu saya bawak bini ke Pasir Gudang. Kami bangun awal. 4.00 pagi. Bertolak daripada Batu Pahat ke Pasir Gudang. Lalu jalan kampung pagi-pagi. Sejuknya bukan main. Yelah, naik motor. Time embun pagi membasahi bumi. Sebenarnya masa tu sekolah saya ada program. Saje saya bawak bini sebab dia nak tengok sekolah saya. Kebetulan dia pun dah nak posting bulan seterusnya.

Habis program, saya dan bini bertolak balik. Dan time tu terjadilah satu peristiwa yang saya takkan saya lupa sampai bila-bila sepanjang hayat saya.

Boleh pulak motor saya pancit tengah highway. Adoi. Tengah-tengah highway ni nak menapak ke susur keluar highway jauh jugak. Adalah dalam sepuluh kilometer. Nak tahan kereta pun, mana ada kereta nak berhenti.

Jauh jugak kami berjalan. Saya tolak motor yang tayarnya kempis takde angin.

PENGORBANAN

Kesian saya tengok bini saya. Berpeluh-peluh dia. Dahlah kena bangun pagi-pagi. Tak cukup tidur, lepas tu kena menapak jauh pulak tu.

Saya lupa hari tu adalah hari jadi bini saya. Saya sedih sebab hari jadi bini jadi macam ni pulak. Saya ingat nak bawak dia makan soto special dekat rumah saya tapi apakan daya, jadi macam ni pulak.

Saya doa dalam hati biarlah ada yang menolong saat genting ni dan ajaibnya Alhamdulillah kebetulan ada lori yang jaga maintainance highway lalu dan dorang pelawa kami naik lori dorang sampai ke kedai baiki motor.

Masa tu seingat saya duit dalam poket adalah RM50 sebab tak dapat gaji lagi time tu.

Tokey motor suruh saya tukar tayar sebab dah teruk. Saya kata duit takde lagi ni. Saya kata tampal dulu lah tokey. Saya tawakal je masa tu. Fuh, dalam hati berdebar betul sebab jauh lagi nak sampai kampung. Saya cuma berdoa supaya Tuhan permudahkan perjalanan saya dan isteri.

Sebelum bertolak saya singgah kedai, beli roti Gardiner coklat. Saya kata kat isteri, saya nak beli kek coklat tapi saya tak mampu masa tu. Nak nangis rasa. Isteri senyum je. Allah, rasa malu jugak pada isteri masa tu. Rasa apalah lekeh sangat saya masa tu.

Alhamdulillah kami sampai jugak kat kampung saya. Saya bawak pelan-pelan. Slow and steady, janji sampai. Malam baru saya sampai kampung. Sampai-sampai terus mandi, solat, letak kepala terus hanyut lena kepenatan.

SUSAH AWAL PERKAHWINAN

Saya rasa ramai suami dan isteri pernah rasa susah masa awal-awal kawin kecualilah kalau depa asal kluster kayangan. Dan pastinya, momen-momen sedih ni dia akan bermain dalam minda kita sampai bila-bila. Rasa nak menangis pun ada bila dikenang.

Suami ada masa cuba ingat kenangan susah bersama isteri. Kenangan naik motor sama-sama lepas tu basah kena hujan. Kenangan hari-hari makan telur dengan kicap. Kenangan tidur atas toto sebab tak mampu nak beli tilam. Kenangan tampal surat khabar kat tingkap sebab tak mampu beli langsir. Kenangan rumah kosong saujana mata memandang sebab belum mampu beli perabut. Kenangan makan kongsi sorang sikit sebab nak jimat makanan.

IKLAN

CARA ERATKAN HUBUNGAN

Pada saya semua kenangan ni mendewasakan kita suami dan isteri. Dan, ia mengeratkan lagi hubungan kita. Ia juga akan menjadikan kita kuat fizikal dan mental.

Tiada pasangan suami isteri yang tak pernah rasa susah selepas mereka berkahwin. Dugaan tak cukup duit, tak cukup makan memang akan berlaku. Ia adalah satu proses perjalanan dalam perkahwinan yang perlu suami dan isteri lalui.

Apa yang penting ialah suami dan isteri itu sabar, redha, setia dan hargailah pasangan masing-masing walaupun apapun yang terjadi. Susah ke senang ke tetap bersama.

Sebab tu sekarang ni dengan keadaan ekonomi yang dah agak stabil(Alhamdulillah), saya cuba yang terbaik untuk bahagiakan isteri saya. Cukupkan apa yang tak cukup. Lengkap kan apa yang tak lengkap. Belikan apa yang isteri idam-idamkan yang saya tak mampu belikan waktu kami susah dulu. Saya cuba jadi suami terbaik walaupun saya bukanlah yang terbaik.

PERINGATAN BERSAMA

IKLAN

Suami-suami kena ingat walau apapun yang terjadi,:

Teruskanlah bercinta. Jangan berhenti bercinta sampai syurga.

Berkongsilah. Jangan kedekut dan berkira dengan pasangan.

Jadilah pendengar yang baik. Suami dengar suara hati isteri. Isteri dengar suara hati suami.

Belajarlah saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Suami lengkapkan isteri. Isteri lengkapkan suami.

Para suami, hargailah isterimu. Bahagiakanlah isterimu.

Perempuan yang ada masa kita susah inilah yang sepatutnya bersama kita ketika kita senang. Jangan, please, bila kita dah senang, kita dah ada harta, kita tinggalkan mereka sewenang-wenangnya sebab kejar yang kedua, yang ketiga yang keempat yang datang cuci kaki bila suami dah senang.

Sekali lagi saya menyeru buat diri saya, Muhammad Yusof dan semua suami, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita, hargailah isteri kita dan hargailah isteri kita.

Diakhirnya, matlamat hakiki kita sebagai suami ialah kita kalau boleh nak pimpin tangan isteri bersama untuk masuk ke dalam Syurga, kan? Semoga dengan keberkatan kita jaga isteri, isteri jaga kita, kita akan sama-sama menjejakkan kaki kita ke Syurga dan kekal bahagia di dalamnya ❤️

Apa-apapun doakanlah saya dan isteri dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki dunia dan akhirat ya?

p/s: tak perlu tag suami sebab bukan suami baca pun, tapi sudikanlah share ye semoga ada manfaatnya buat kita sekeluarga.

 

Tentang gelang emas jangan risau, janji tetap janji, demi namanya isteri, lautan api pun saya akan renangi, setakat lautan Habib Jewel, Insyaallah saya akan redahi .

Sumber: Muhammad Yusof