Bagi pengemar bayam tentu geram tengok sayur ni gemuk-gemuk hasil tuai. Buat masak sayur lemak putih makan dengan nasi panas-panas memang hilang diet.

Bayam ni selain beli dikedai, sebenarnya tak susah nak tanam di halaman rumah. Selain ditanam atas tanah, bayam boleh ditanam dengan menggunakan kaedah dalam baldi mengunakan penapis iaitu tanpa perlukan tanah. Sesuai bagi yang tak tanah yang luas atau tinggal di apartment.

Nak tahu caranya ikuti panduan ini.

Bahan:
1 biji baldi bersaiz kecil
1 bekas tapis saiz ikut besar baldi
Coco peat secukupnya
Filterwool
Biji benih
Air
Baja AB

Berikut adalah langkah-langkah mudah penanaman bayam menggunakan penapis DIY.

1. Buat lubang pada tapis seperti dalam gambar di bawah
2. Letak tapis dalam baldi dan ukur kedalaman. Saya guna bambu saja. Tandakan di kayu separas dasar tapis.


3. Ketepikan tapis dan tandakan bambu tadi di tepi baldi.
4. Tebuk yang di tanda guna paku panas. Tujuan lubang utk air overflow.

5. Gunting filterwool mengikut lebar lubang tapis yang ditebuk. Panjang filterwool hendaklah mencecah hingga dasar baldi.

6. Masukkan air sehingga paras lubang overflow, saya guna air biasa dulu. lagi bagus yang tiada campuran klorin.

7. Letakkan tapis dalam baldi. Tutup tapak tapis dengan sekeling filterwool supaya sabut tidak jatuh ke dalam air kelak.

8. Tambah sabut basah atas filterwool dan ratakan

9. Taburkan benih bayam keatas sabut. Kalau boleh jangan terlalu padat (gambar diatas).

10. Spray air biasa supaya benih turut basah.

IKLAN

11. Tutupkan 2-3 hari guna piring pun ok supaya benih cepat cambah.

12. Lepas benih mula bercambah, tukar air dalam baldi dengan air baja AB. (10-15ml ab+2L air)

13. Boleh terus dedahkan pada cahaya jika benih sudah mula tumbuh seperti gambar diatas.

14. Tambah air baja AB jika air berkurangan. Pada peringkat awal, sumbu baru agak kurang berfungsi. Sabut tu perlu di spray supaya sentiasa basah.

15. Tadaa! inilah hasilnya, korang boleh la tuai bayam selepas 4-6 minggu.

Mudahnya. Apa lagi, tanam aje bayam dalam baldi ni!

IKLAN

Sumber: Euzie Byna

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club