Jika suka dengan pokok fiddle fig terasa tidak cukup pula sekiranya ada sepasu sahaja. Jadi bolehlah dibiakkan sahaja dengan cara yang mudah sepertimana yang dikongsikan oleh Eddy Rusdi Abdullah ini.

Cara Tanam Guna Keratan Batang & Daun 

Cara tanam pokok fiddle fig menggunakan keratan batang dan daun, inilah pokok paling cantik tanam dalam rumah! Menyegarkan suasana.

Jaga pun tak susah! Harga dia mahal, tp beli anak murah lepas tu biakkan dgn cara keratan dahan dan daun.

Memang mudah! Cara tanam pokok Fiddle Leaf Fig dengan mudah agar subur dan cantik dan boleh biak dan jana pendapatan yang lumaian!

Tanam Pokok Fiddle Fig Guna Keratan Batang & Daun. Begini Langkahnya!

1. Pencahayaan
Kebiasaanya, Fiddle leaf fig dijadikan sebagai tanaman indoor. Walaupun ia tanaman indoor, tak bermakna ia seperti puteri lilin. Seperti yang telah dikatakan terdahulu, ia merupakan spesies tanaman hutan. Jadi, macam mana sekali pun pencahayaan terus diperlukan.

Jika di dalam rumah, anda perlu letakkan pokok fiddle leaf fig ini berhampiran dengan tingkap yang mempunyai cahaya matahari terus terutamanya waktu pagi. Jadi pastikan setiap hari anda perlu buka langsir pada sliding atau tingkap tu.

IKLAN

2. Penyiraman
Fiddle leaf fig merupakan tanaman yang tidak memerlukan air yang banyak. Jadi, jangan lah siram pokok nya setiap Hari. Lakukan siraman 2 kali seminggu pun sudah memadai atau jika perlu sahaja. Sebelum siram tu, rasa tekstur medium tanaman dalam pasu fiddle leaf fig tu. kalau masih rasa lembap, tak perlu disiram

3. Baja
Fiddle leaf fig tak memerlukan pembajaan yang kerap sebab tujuan kita tanaman pun bukan untuk hasil buah atau bunga. Baja 2 minggu sekali pon dah memadai. Apa kata, anda guna je air basuhan beras. Tak perlu beli baja

4. Gembur
Pastikan medium tanaman sentiasa digembur. Paling tidak pun 2 minggu sekali. Sebelum baja, gemburkan dulu. ia bertujuan memperbaiki sistem pengudaraan dan saliran yang terdapat di dalam tanah

5. Bersihkan daun
Memandangkan fiddle leaf fig ni menjadi indoor plant dan tidak pernah menerima siraman sepenuhnya dari hujung hingga pangkal pokok, anda perlu lap untuk hilangkan habuk yang melekat pada permukaan daun. Jika habuk dibiarkan meliputi permukaan daun, ia akan mengganggu proses fotosintesis dan mengakibatkan masalah kepada tanaman

Untuk membersihkan permukaan daun fiddle leaf fig ni, anda hanya perlu ambik kain bersih yang telah dilembapkan dan lap perlahan-lahan pada permukaan daun. Mana daun yang sudah kelihatan kuning tu, buangkan sahaja

IKLAN

Fokok fiddle leaf fig ni juga mudah dibiakkan melalui keratan batang. Nak tahu macam mana?

1. Pastikan pokok atau dahan yang hendak diambil keratan batang sihat dan sebaiknya telah bercabang.

Tanam Pokok Fiddle Fig Guna Keratan Batang & Daun. Begini Langkahnya!

 

IKLAN

2. Potong serong dahan atau ranting yang telah dipilih dengan ukuran 10 hingga 15 inic dari pucuk. Pastikan perkakas memotong yang digunakan tajam untuk elak dahan cedera dan mengundang ancaman penyakit

3. Buang semua daun dan hanya tinggalkan 2-3 helai sahaja di bahagian atasTanam Pokok Fiddle Fig Guna Keratan Batang & Daun. Begini Langkahnya!

 

4. Ambil bekas dan letak air, rendam batang pokok dan selalu tukar airTanam Pokok Fiddle Fig Guna Keratan Batang & Daun. Begini Langkahnya!

5. Daun2 tadi boleh juga direndam batangnya utk keluarkan akar. Nanti dah keluar akar boleh tanam.

Selamat mencuba.

Sumber : Eddy Rusdi Abdullah