Bila kita lihat bunga Ros Jepun memang cantik, ada pelbagai warna dan bentuknya. Boleh ditanam di dalam pasu mahu pun terus di atas tanah. Pun begitu, bila sendiri yang tanam ada sahaja yang tak puas hati. Pokok hidup tidak subur lah, berbunga sedikit, pokok tak merimbun, dan macam-macam masalah lainnya. Kadang-kadang geram juga kalau lihat laman rumah orang cantik berseri dengan pokok ros jepun ini, tapi laman sendiri ‘sendu’.

Jadi untuk mengetahui tip dan cara tanaman pokok Ros Jepun ini, jom kita ambil ilmu daripada seorang penjual bunga Ros Jepun yang ditanammnya sendiri. Ini perkongsiannya.

Assalamualaikum. Kepada peminat ros jepun yang masih baru dalam dunia ros jepun. Harap tips ini bermanfaat untuk anda. Anda selalu beli ros jepun. Tapi rasa tidak puas hati. Ros jepun membesar lambat. Kat bawah saya tunjuk kan cara nya.


Kerat keratan rose jepun pendek pendek.
1. Kenapa perlu kerat ?
Keratan pendek diperlukan untuk merangsang pokok tumbuh dengan cepat. Tunas nya akan membesar dengan cepat. Pokok akan bercabang banyak. Lagi banyak cabang. Lagi cepat pokok anda menutupi pasu. Keratan pendek akan menghasil kan pokok yang tumbuh secara menegak.

2. Apa jadi kalau saya tak kerat pendek. Cucuk je ke tanah.
Tak salah. Pokok tumbuh macam biasa. Tapi tak akan cantik atau naik secantik tanam pendek-pendek. Pokok juga lambat besar kerana. Akar yang tumbuh terpaksa menyerap nutrisi untuk bunga yang masih ada pada keratan yang di tanam. Kalau anda kerat. Nutrisi itu di gunakan untuk mengbesar kan tunas/pucuk baru di sisi keratan pokok. Saya buang semua bunga pada keratan.

3. Kenapa perlu tanam jarak-jarak dalam pasu ?
Supaya pokok tidak bersaing ( berebut ) baja dalam tanah. Bila pokok tiada persaingan maka tumbuh dengan sehat.

IKLAN


4 . Rumah saya tak kena panas pagi dan terlindung.
Lupa kan niat anda untuk tanam rose jepun. Rose jepun 100% nak panas. Baja dan panas akan menghasil kan pokok berbunga banyak. Pasti kan tempat anda tanam ros jepun kena panas. Jangan tanam bawah pokok. Tepi rumah yang redup. Matahari dan ros jepun berpisah tiada. Nak tanam boleh. Tak ada masalah. Tapi tak ada lah secantik kena panas pagi.


5. Lepas tanam apa saya perlu buat ?
Siram letak tempat redup. Letak tempat panas selepas 4 hari. Masa ni pokok dah tumbuh akar dan kuat. Lepas tanam nak letak tengah panas terus pun boleh.
*Siram tiap-tiap pagi kecuali hujan
*Baja 1kali setiap seminggu. Paling lewat 1 kali setiap 2 minggu.

IKLAN

Sumber : Mohd Shaifful

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club