Biarpun sekadar suka-suka. jika  ada sepasu dua pokok bunga ros dilaman rumah pun itu sudah membuatkan kita orang perempuanrasa seronok dan gembira. Pun begitu, menanam pokok bunga ros bukanlah semudah ABC, dan untuk itu dikongsikan langkah demi langkah menanm pokok dengan menggunakan teknik stim seperti ini.

Kaedah stim yang saya pelajari dari otai-otai dalam ni. Halalkan ye saya kongsi pada kawan2 yg bertanya. Sharing is caring Aida Rahman ni dia caranya..

bahan-bahan:

Keratan pokok, botol air, gunting

IKLAN
Step 1 : Potong batang yang bunganya hampir layu. Potong serong ye.. bunganya buang,  daun kena tinggal 2,3 helai .. jangan botakkan ye. Ada orang rendam dulu dalam air kulit bawang atau baja AB nak bagi akar cepat keluar.

Botol air tu potong kepalanya.. atau saya guna plastik jer lagi senang, ni belajar dari sini gak Medium tu saya guna tanah biasa jer.. apa-apa pun boleh, tanah hitam ke, tanah saya guna ni tanah 6 in 1 . Sesuai sangat dengan ros. 1. Basahkan tanah, buat lubang dengan jari kemudian timbus. Tutup dengan botol tu sehinggal pangkal botol masuk tanah. Tak payah siram ye.

IKLAN
Sekejap jer dia akan berpeluh. Kalau tak der daun dia tak akan berpeluh tau.. letak tempat teduh. Jangan usik, jangan biar kena hujan.. kalau saya semai pokok, pasu tak leh gerak langsung! Pantang… Selepas sebulan, insyallah pucuk baru akan tumbuh.. biar lah dia dalam tu, agak-agak dah panjang pucuk tu baru bukak penutup/ botol tu.

Tadaa.. ni dia.. saya selalunya bukak bila nampak daun dah sesak tak muat. Selamat mencuba. Saya dah cuba terangkan sebaik mungkin, kalau tak faham tanya la ye

Ini anak stim sy, kejap jer berbunga.

Ini anak stim Fragrant Plum.. besar bunga wlaupun 1st time

sumber : Mummy Fareez via rose club for home gardener