Sering menyediakan masakan barat tentu anda sudah biasa dengan harba-herba yang digunakan dan salah satunya adalah Rosemary.

Mungkin ada juga yang terfikir, alangkah mudahnya andai pokok ini boleh ditanam. Jadi senanglah untuk digunakan jika perlu tanpa mengira masa, sekadar terus petik di laman rumah.

Pun begitu, sebelum memulakan proses menanam untuk berbudi pada tanah, elok kiranya anda cedok ilmu dan kemahiran daripada perkongsian ini. Jom semak.


Sbb suka sgt rosemary so sy pun tanam lah byk2.. pakai penggalak akar kedai rm2 je pun, sampai ke atas akarnya tumbuh.. yeay..

Caranya, kalau ada rosemary induk, kerat2 dlm sejengkal. kemudian rendam dlm air bancuhan penggalak akar.

Sukatan tu air 1/4 (cawan bekas dadih) + penggalak akar dlm 1 tsp.. rendam keratan >seminggu @ sampai keluar akar mcm nie byk2 baru alihkan ke medium.

bancuhan tu kalau nampak gelap, tukar baru.

Cara ini dikongsikan oleh Ain Mardhiah dan ini pula teknik menanam rosemary guna mineral cup daripada Zafirah Zhahir. Jom semak cara-caranya.

Step 1 : Potong batang rosemary (yang muda) dan pucuknya sekali.

Step 2 : Buat lubang kecik kat mineral cup. Saya buat 4 lubang sbb saya ada 4 keratan rosemary.

Step 3 : Buang daun rosemary bahagian bwh lebih kurang 1 inci untuk mudahkan cucuk ke dlm lubang tadi.. teknik ni mudah sbb plastik kat mineral cup tu pastikan cuma keratan batang bahagian bawah je kena air dan kekalkan kelembapan tinggi untuk mudahkan akar tumbuh. Selalunya sebelum seminggu dah tumbuh akar..

Step 4 : Biarkan sampai akar byk baru pindah ke tanah. Rosemary tak tahan air takung.. medium dia saya guna tanah hitam campur pasir..

Step 5 : Saya siram sekali je sehari.. tu pun sikit je air.. so far dah berjaya hidup alhamdulillah…

Pengalaman yang sana juga turut dikongsikan oleh Syam Rahman yang turutbetjaya menanam rosemerry dengan teknik keratan batang. Ini perkongsiannya.

IKLAN

CARA SEMAI KERATAN ROSMERY

Hari ini di PJ cuaca mendung dan hujan. Mujurlah pagi tadi sempat kekebun untuk bertanya khabar dengan tanaman. Alhamdulillah semunya sihat2 belaka. Kebetulan masa tengah free. Dapatlah sy kongsikan cara2 untuk kita membiakan pokok ROSMERY. Rosmery adalah dalam kumpulan English Herbs. Biasanya rosmery banyak digunakan sebagai bahan perapan utk western food.

Cara2 utk semai keratan rosmery sgt mudah.

1. Ambil dahan yg matang

IKLAN

 


2. Pastikan dahan telah mengeluarkan akar

3. Buang sedikit daun seperti dlm gambar


4. Semai keratan dalam peatmoos

5. Jaga dengan penuh kasih sayang

Biasanya selepas disemai dlm 3minggu. Anak pokok dah boleh diubah kedalam pasu kecil. Jika ada apa2 pertanyaan, boleh bertanya diruangan komen. Selamat mencuba.