Ramai yang mempunyai impian untuk memiliki barang kemas dan  telefon mewah. Namun keinginan itu membuatkan ramai yang dalam dilema untuk memiliki barangan itu.

Mana taknya, ia merupakan barangan yang harganya mahal. Sebagaimana pesanan lelaki ini, bagitu padu buat segelintir yang ‘tegar’ untuk memilik barangan berkenaan.

Pening baca yang better beli emas dari ipon 13
Ok baca baik2 apa abang nak cakap ni. Kena pasak dalam kepala hotak betul.

Kalau sesuatu benda tu kita nak beli, tapi kita berkira2 dan dilemma sangat.
Maknanya benda tu tak layak untuk kita. Kita belum ada kemampuan untuk miliki.

Contoh nak beli ipon 13. Pikir siang malam sampai 2 bulan.
Kira duit tabung + duit asb + gaji 3 bulan lagi + pinjaman peribadi sebab nak cukupkan membeli ipon 13.

Maknanya kau tak ada duit, TAK MAMPU MILIK. Jadi diam2 lepastu cermin diri. Ini kemahuan atau keperluan?

Sama jugak macam beli emas. Duit ada 10k beli gelang 8k.
Lepas tu dalam bank tinggal 2K. Habis duit modal niaga kau beli emas.
Kan vodo gitu. Ko tak perlu pun gelang emas 8k tu xde hasil pun. Sok nak rolling modal niaga nak cekau mana?

Maknanya ko tak mampu beli gelang 8k. Beli yang kecik sudah.
Tak kisah nak beli apa pun. Janji kita cermin diri kita dulu lahh.
Ada orang dia emas banyak dah biarlah nak beli ipon 13 pun. Dia beli pun xpayah pikir banyak tinggal beli je sebab duit tu bukan masaklah dia.

Ada orang banyk duit suka je pakai henpon biasa2. Dia suka sangat beli emas beso ketapi. Beli pulak tu tak payah pikir main beli je sebab dia mampu. Biarlah dia.
Yang masalahnye sekarang engko tak mampu . Nak beli ipon 13 tak mampu, nak beli gelang beso ketapi tak mampu. lepastu sakit hati orang nak pakai apa.
Apa masalah engko.

Sumber: Faiz Fini

IKLAN

 

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

IKLAN

Yuran hanya RM20.00 sahaja terhad untuk 30 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club