Membayangkan andai teringin hendak memasak nasi kerabu, terus boleh dipetik-petik ulam dan sayur yang ada di laman rumah, tentu mudah bukan?

Begitu juga bila ada ditanam pokok bunga telang, lagi sempurna masakan kita nanti. Pasti puas hati.

Inilah juga apa yang dilakukan oleh Puan Aida ini. Selain hobinya suka bercucuk tanam, dan di sini turut dikongsikan menu daripada hasil tanamanannya.

Jom semak dan nasi kerabu ini memang nampak cukup menyelerakan.


Projek hari minggu. Jom buat nasi kerabu. Resepi ni resipi masa Aida buka restoren dulu. Pernah masuk TV1 dan Wanita Hari Ini TV3 juga Nasi Kerabu ni.

Kutip-kutip pucuk-pucuk, bunga telang, buat nasi kerabu. Resepi Aida sertakan sekali. Pucuk ulam tu guna serai kayu@samak, tenggek burung, pegaga, kesum, kacang panjang, timun dan taugeh.

Serai tuai banyak-banyak hari ni nak buat jus serai. Serai+lemon atau serai+halia sedap juga kan

Ada yang nak benih? Nanti boleh tengok di album fb personal Aida dalam album benih untuk dikongsi atau tanam sendiri. Boleh follow fb sebab aida update benih untuk dikongsi di fb Nur Aida Md Zainuddin
==================

RESEPI LENGKAP DAN ASLI KELATE:
1. Nasi Kerabu Bunga Telang
2. Solok Lada Kelate
3. Tumis Kaw Nasi Kerabu
4. Budu Nasi Kerabu dan
5. Air Lada (sambal lada) Nasi kerabu

NASI BIRU BUNGA TELANG
Amik bunga telang perahkan bunga telang masak nasi macam biasa letak daun limau purut. Settle

IKLAN

SOLOK LADA
1. Lada dibelah dan buang biji. Kalau tak nak buang biji pun tak apa belah je
2. Ikan mentah. Asingkan tulang dan isi. Nak mudah kelar dulu ikan macam dalam gambar. Ketepikan


3. Kelapa mesin, amik isi putih sahaja. Ketepikan
4. Amik lesung, tumbuk lada hitam, halia, bawang merah dan isi ikan. Tambah garam dan gula.
5. Dalam mangkuk lain masukkan isi ikan dan bawang yang ditumbuk tadi. Masukkan kelapa sikit demi sikit sebab kita tanak kelapa lebih. Nak rasa ikan.
6. Pecahkan sebiji telur. Masukkan isi ikan dan kelapa ni dalam perut lada.


7. Susun macam dalam gambar, boleh letak kacang panjang atau petola sebagai alas untuk elak hangit
8. Letak santan pekat.
9. Masak dengan api kecil.

TUMIS NASI KERABU
1. Blend cili kering, halia, belacan, serai.

IKLAN


2. Tumiskan bahan blend dalam kuali sampai garing.
3. Masukkan santan, serai yang diketuk, budu 2 sudu, asam keping kacau sampai pecah minyak


4. Perasa gula garam

KELAPA NASI KERABU
1. Goreng kepala suku masak


2. Blend tanpa air bawang, serai dan halia
3. Masukkan bahan blend dalam kelapa suku masak dan masukkan isi ikan rebus yang dah diasing tulang
4. Goreng lagi shingga kelapa agak garing
5. Perasa gula dan garam

AIR LADA NASI KERABU


Blend cili, bawang putih jeruk, cuka garam gula siap.

sumber : Nor Aida MdZainuddin via Kebun Bandar : Jom Tanam Sendiri