Jangan ingat minum air terlalu banyak bagus untuk kesihatan. Memberi kesedaran tentang itu, doktor ini kongsi infonya. Semoga bermanfaat.

BAHAYA MINUM AIR BERLEBIHAN

Berapa banyak nak minum air kosong?
Lagi banyak minum lagi bagus? Minum 2-8 liter?

Apa kata kajian saintifik. Berapa liter air perlu minum?

Kajian saintifik kuantiti air perlu diminum sehari adalah KONTROVERSIAL.

Kenapa kontroversial?

Lain cuaca, lain berat badan individu, lain aktiviti tengah berlari atau tengah nonton TV.. Makanan pun ada kandungan air perlu ambil kira juga.

Tentu lah keperluan setiap individu berbeza.

Jadi, macam mana nak tahu keperluan air kita cukup atau tidak?

Saya suka kaedah pemerhatian WARNA AIR KENCING.
Jika warna tak jernih, minum lagi ya tuan-puan.Jika sudah jernih warnanya..kurangkan minum air.

IKLAN

Pada saya, lebih mudah tak perlu penyukat pun.. Tengok tanda yang badan kita kabo saja perhatikan tanda-tanda kebesaran Allah memudahkan kita ni.

Simple kan?

Mungkin tak perlu 8 gelas air sehari pun.

Ada pengecualian juga. jika ada penyakit berikut. Anggaran:

800ml maksimum jika ada masalah buah pinggang
1000ml maksimum jika ada lemah jantung.

Atau seperti dinasihatkan doktor.

Bukan tak boleh sukat air minuman itu. Teruskan lah usaha murni itu. Cuma jangan berlebihan limit “sihat” yang kita duk dengar “orang kata”.

Secara amnya, 1-2 liter sehari sudah mencukupi untuk sihat.

Jangan termakan dengan claim berlebihan.
Amalan minum air berlebihan mesti 4-6 liter ke atas sehari untuk kurus..Selalunya nasihat sebegini bahaya untuk kesihatan.

Kita minum untuk pulihkan dan kekalkan KESEIMBANGAN.

Minum air berlebihan tak bagus untuk kesihatan kerana ganggun fitrah keseimbangan badan.

1) GANGGUAN PENCERNAAN.
Air berlebihan boleh cairkan asid perut dan enzim pencernaan. Sebab tu saya minum air lebih waktu perut kosong. Sebelum, sewaktu, selepas makan.. saya limitkan maksimum segelas saja.

Makanan tak hadam boleh bebankan sistem pencernaan tuan-puan. Ramai orang perut problem zaman sekarang ni.

2) WATER INTOXICATION

-Garam sodium dalam badan jadi “cair” banding dalam sel. Jadi air akan masuk dalam sel.

– Muka bengkak, kaki bengkak.
– Tekanan darah boleh meningkat.
– Degupan jantung jadi perlahan.
– Susah bernafas.
– Badan jadi lemah.
– Kekejangan.

-Sel badan jadi bengkak.
Paling kita takut ialah otak jadi bengkak.
Iya. Boleh jadi CEREBRAL EDEMA.

* Sakit kepala
* Meracau
* Confuse
* Sawan
* Kerosakan otak kekal
* Koma
* Mati

Minumlah berpada. Perhatikanlah tanda-tanda badan kita dan waspada lah dakwaan kesihatan tanpa asas sandaran ilmu.

Jangan sebab nak sihat, kita dapat musibat!

sumber : Hafiz Sulaiman, Pejuang Kesihatan.