Membeli barangan dapur telah menjadi antara rutin bulanan mahu pun mingguan bagi setiap keluarga. Maklumlah jika hari-hari ingin ke pasar raya untuk membeli barangan basah, stok makanan dan keperluan isi rumah pastinya seakan tidak cukup masa pula dan adalah lebih baik dilakukan secara berkala. Lebih jimat masa dan tenaga.

Umumnya setiap kali berbelanja, total wang yang digunakan dapat dianggarkan lebih kurang sama sahaja. Tidak ‘lari’ jauh dek kerana kita menggambil barang-barang yang sama sahaja setiap kali berbelanja dan sekiranya ingin dianggarkan, sekitar RM 300-500 normalnya.

Namun perkongsian daripada lelaki ini yang dikenali sebagai Fahmi Jamil, pengalamannya melihat bil barangan dapur yang perlu dibayar hingga mencecah  RM 1900 memang cukup memeranjatkan. Dan ini dikongsikan bagaimana situasi ini boleh terjadi.

Bil barang dapur dekat RM1900!

Terkejut cashier dan saya bila bil total RM1882.16. Cashier lelaki tersebut tanya saya, betul ke abang beli harga banyak ni? Saya jawab, takkan la barang dapur dan makanan sampai macam tu harga dia?

Dia kemudian minta bantuan seorang staf wanita yang ada berdekatan. Dia tengok barang dalam troli yang dah siap dalam plastik. Saya tanya, nak kena letak balik ke semua barang? Cashier cakap tak perlu dan minta saya tunggu sekejap. Lepas dapat detect rupanya Serai silap letak harga sampai RM1746.

IKLAN

Lalu staf wanita terbabit pergi ke bahagian label tanda harga di bahagian sayur untuk dapat harga yang betul dan ianya RM0.45 sahaja.

IKLAN

Saya secara berseloroh tanya, “andai kata, saya terbayar dulu tadi (sebab guna kad), boleh refund ke?”. Cashier jawab, kalau abang dah swipe bayar tadi, memang sayalah yang bertanggungjawab kena ganti.

Gambar hiasan

Apapun tahniah pada mereka berdua kerana selesaikan perkara ini dengan pantas dan baik tanpa membiarkan pelanggan tunggu lama.

Disclaimer : Daun ketum atas serai tu daun ketumbar ya tuan puan. Kang tak pasal Tesco saman aku.