Sekali sekala menerima kunjungan tetamu tanpa diduga tentu buntu dibuatnya bila memikirkan apa hendak dijamu. Tidak sampai hati pula sekadar dihidang biskut kering.

Jadi, dicadangkan untuk sediakan menu laksa ekspres ini dengan menggunakan bahan-bahan yang simple namun rasanya enak.Tentu tetamu yang menjamahnya berpuas hati.

Untuk itu, di sini dikongsikan resipinya, jom cuba.

LAKSA EXPRESS
Kalau tetamu datang mengejut.. ni lah yang saya jamu kat tetamu.. Untuk 3 atau 4 orang makan ye..

1 Tin besar ikan sardin (saya guna mackerel)
Asam keping
3 sudu Cili boh (ikutlah nak pedas mana)
Daun Kesum
Belacan(kalau suka)
Sos ikan sikit bagi naikkan rasa
Garam secukup rasa
Limau kasturi
Laksa basah

Cara-caranya

IKLAN

-lenyekkan ikan sardin tu dengan sos dia…( guna blender pun boleh)

-Tumis cili boh dan asam keping

IKLAN

-Masukkan ikan sardin yang dah lenyek dan daun kesom
-sukat air ikut tin dia tu.. Saya letak 3@4 tin sebab nak kuah pekat…
-Masak 20-25 minit..

Senang kan.. Dah siap..
Rasa kuah ni macam "asam laksa" setelah diperah limau kasturi…

Sumber : Cah Cicah via MAHN