Banyak petua dan tip bagaimana nak pastikan pokok kesum hidup subur dan membesar merimbun.

Menariknya perkongsian kali ini menggunakan kaedah tanaman dalam air guna botol. Ini cara yang dimuat naik Nur Izzah Mahmud menerusi laman facebooknya.

Kesum oh kesum…usaha tangga kejayaan. Alhamdulillah…hadiah kat mak sepasu ambik berkat.


Daun kesum ni nak kena selalu trim. Maksud saya kalau dah tinggi nak keluar bunga tu tanda-tanda dah tua. Kalau tak kerat or trim lama-lama mati. Trim pendek tinggal sejengkal je dari tanah.

Pastu letak baja. Air beras. Air siang ikan tu. Sekali sekala Perut ikan tanam dalam tanh pastu kalau time kita beli ikan. Saya buat macam tu.


Cara-cara dia:
Pastikan pokok yang nak disemai tu segar fresh. Buang daun belah bawah tangkai dia yang nak direndam dalam air. Biasa seminggu dia layu macam nak mati. Biarkan je. Tengok lepas dua minggu dia akan segar.

IKLAN


Dah banyak akar boleh pindah ke tanah. Letak baja ab, npk 15 atau bja organik macam taik ayam, air siang ikan. Perut ikan tanam dalam tanah. Suburlah pokok tu nanti.
Baja 2x seminggu atau sebulan sekali.


Paling penting cahaya matahari kena cukup. Selamat mencuba. Saya bukan Ah Long. Saya cuma nak tolong.

IKLAN

Kredit: Nur Izzah Mahmud

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club