Mati itu pasti. Apabila sudah sampai masanya kita akan dipanggil menghadap yang Maha Pencipta. Ketika itu, segala harta dunia ditinggalkan begitu saja. Maka ketika itu terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dengannya dan anak soleh yang mendoakan untuknya. 

Jika selama ini kita hidup di rumah besar ditemani keluarga serta anak-anak, kini hanya seorang diri dalam liang lahad. Itulah rumah abadi selama-lamanya. 

Tular di media sosial, seorang pemuda yang merupakan penggali kubur telah berkongsi foto dan video keadaan dalam liang lahad. 

Video yang memaparkan kerjanya yang sedang mengemaskan liang lahad telah menarik perhatian warganet. Ada yang memuji hasil kerja, ada yang pertama kali melihat keadaan liang lahad dan ada juga sebak atas segala kekhilafan diri ini.

Terdapat sebuah hadis Nabi Muhammad SAW yang menyifatkan manusia mengingati kematian sebagai manusia cerdik.

Daripada Abu Ya’la Syaddad bin Aus RA daripada Nabi SAW bersabda bermaksud, “Orang yang cerdik (yang berakal) adalah orang mempersiapkan dirinya dan beramal untuk hari setelah kematian, sedangkan orang lemah (imannya) adalah mereka yang jiwanya mengikuti hawa nafsunya dan berangan-angan kepada Allah SWT (bahawa Allah akan mengampuninya).” Hadis riwayat at-Tirmizi,

Apa yang pasti, sebuah perkongsian yang sungguh memanfaat untuk kita muhasabah diri untuk mengingati mati. 

Seterusnya ikuti perkongsian ini oleh MrBoyb Nordin di facebooknya menerusi grup  Tukang Apa Hari.  

Assalamualaikum.. Alhamdulillah Job Hari Ni overtime sampai malam.. Sya Tak pndai tukang rumah.. Sya cuma pndai tukang ni je. Semoga Rohnya dicucuri rahmat di tempatkan bersama org2 yg beriman.. Al fatihah.. Salam kenal dari Geng Lahad 7 Kg Felda Air tawar2 kota tinggi Johor..

Video 

 

 

 

IKLAN

Perkongsian beliau mendapat pelbagai maklumbalas daripada warganet

Kemasnya hasil kerja

Sumber: MrBoyb Nordin 

 

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

<<<<<

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club