Anak anugerah terindah buat kita pasangan suami isteri dan mereka itu ibarat kain putih dan bergantung kepada kita sebagai ibu bapa untuk mencorakkannya.

Sebagai ibu bapa yang diberi tanggungjawab yang cukup besar ini, kita kena faham pembentukkan dan cara didikan perlu dilakukan bermula sejak mereka kecil lagi.

Semestinya kita semua impikan anak-anak yang baik akhlaknya, berjaya dunia dan akhirat. Doa kita pasti sentiasa ada mengiringi mereka.

Pun begitu, dalam usaha kita untuk membesarkan anak-anak jangan lupa untuk menitipkan pesanan-pesanan yang membuatkan mereka ingat sampai bila-bila walau ibu ayah sudah tiada di dunia ini.

Hubungan anak dan ibu bapa tidak akan terputus walau salah satunya sudah meninggal. Meski tidak berhubungan secara langsung, anak yang soleh akan dapat mengirimkan doa untuk memberikan ketenangan kepada ibu ayah yang telah tiada.

PESANAN PENTING BUAT ANAK

Bila mak ayah dah meninggal…..

-Nanti jangan lupa bersedekah untuk mak ayah setiap hari. Sebab dulu mak ayah tak sedekah banyak kerana besarkan korang.

-Jangan lupa bacakan Surah Mulk untuk mak ayah setiap malam. Nanti ada juga peneman mak ayah di kubur.

-Doakan kebaikan untuk mak-ayah setiap hari.

Ulang-ulang Pesan Ni Dekat Anak, Agar Bila Mak Ayah Meninggal Mereka Tak Lupa!

Ini yang lebih penting untuk kita pesan dan wasiatkan sebab, tak tentu lagi kita selamat dengaan amalan sendiri.

IKLAN

Kalaulah amalan sedekah pahala tak cukup, boleh juga anak yang masih hidup tolong ‘top-up’kan.

Dan doa, bacaan Quran dan sedekah ni jangan minta mereka buat setahun sekali masa hari raya je. Ingatkan mereka, jika benar sayang mak-ayah buat setiap hari.

Ulang-ulang Pesan Ni Dekat Anak, Agar Bila Mak Ayah Meninggal Mereka Tak Lupa!

Sebab dulu, kita jaga anak careful everyday. Kita bagi mereka makan-minum everyday, bukan seminggu sekali.

Ingatkan anak anda. Sebab, jarang anak yang ingatkan ibu-bapa mereka yang dah meninggal. Masa meninggal je anak menangis seminggu. Lepas tu mereka enjoy dengan harta-pusaka. Mereka fikir kita di alam sana pun selamat dan gembira.

Then setahun sekali baru nak jenguk kubur baca Fatihah masa raya.

Saya kira, bukan begitu relationshipnya. Saya fikir, antara tanda anak benar-benar sayangkan ibu-bapanya, ia berpanjangan setiap hari tak kira kita masih hidup ataupun dah kembali ke alam sana.

Ia bantu kita setiap hari dengan doa, bacaan Quran dan sedekah yang ikhlas yang BERMANFAAT untuk kita di alam sana.

IKLAN

Dan semua kesedaran ini bermula dengan kita, ibu-bapanya yang mendidik dan mengingatkan mereka.

Ingatlah,

Apa yang kita ingatkan mereka, itulah yang kita dapat.

Ingatlah,

Kematian bukan penutup segalanya. Kita masih hidup. Cuma berpindah medium (alam lain) sahaja.

Ulang-ulang Pesan Ni Dekat Anak, Agar Bila Mak Ayah Meninggal Mereka Tak Lupa!

Sekian, ingatan untuk diri sendiri, seorang bapa yang ada anak-anak dan, seorang anak yang telah bapanya kembali ke Rahmatullah .

Setiap hari saya cuba yang terbaik untuk sambungkan kasih-sayang kepada arwah abah dengan bacaan Al-Quran, sedekah dan doa kerana percaya janji Tuhan :

IKLAN

‘dan orang beriman yang diikuti zuriat keturunannya dalam keadaan beriman juga, Kami hubungkan (himpunkan) mereka dan zuriatnya di syurga….’ (Surah Thur, 21).

Sumber : Ustaz Fan Club

Jom tonton video  menarik berkenaan pilihan peralatan dapur yang memudahkan kerja kita.

ARTIKEL MENARIK : DIY Rak Tinggi Di Dinding Untuk Tambah Ruang Simpan Barang. Praktikal & Jimat Ruang!

Baca Ini Juga :Rupanya Kalau Ada Ekzema Bukan Makanan Laut Je Kena Pantang, Tapi 12 Jenis Sayur & Buah Ni Juga!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club

Ulang-ulang Pesan Ni Dekat Anak, Agar Bila Mak Ayah Meninggal Mereka Tak Lupa!