Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Keperitan hidup di masa kecil ditambah dengan keadaan diri yang tidak sempurna membuatkan dia hilang kasih sayang seorang ibu.

Hanya atuk menjadi tempat untuk dia menumpang kasih sayang.  Bagi kanak-kanak lain seusianya, mereka bebas berlari dan bermain dengan gembira tanpa memikirkan masalah. Tetapi dalam usia empat tahun dia sudah belajar hidup berdikari.

Sehingga lah usianya 9 tahun, dia dihantar ke rumah orang cacat dan daripada situlah bermulanya kehidupan baru yang kini mengubah hidupnya .

Demikian sedikit cebisan kisah hidup Chew Wei Lun,  atlet paralimpik yang baru-baru ini mengharumkan nama Malaysia Di Tokyo apabila berjaya meraih pingat perak dalam acara Boccia.

Lebih manis lagi kejayaan tersebut dikecapi usai dia menewaskan dua pemain boccia ranking dunia dan mara ke final tanpa rekod kalah.

Dari dulu lagi, saya terpaksa berdikari. Umur saya 4 tahun masa ibu tinggalkan saya, lepas tu atuk yang jaga saya.

“Masa saya 9 tahun, saya dihantar ke rumah orang-orang cacat. Bukan senang membesar dalam suasana macam ni sebab semua benda kena buat sendiri.

Wei Lun berkongsi kisah hidupnya Dalam satu temubual empat tahun lalu ketika Sukan PARA ASEAN Kuala Lumpur 2017.

“Banyak perkara yang saya pelajari, dan sekarang saya dah boleh jaga diri sendiri. Tapi, saya memang suka main Boccia. Cikgu kat sekolah yang ajar saya cara nak main Boccia.

“Dah minat sangat sampai saya ambik cuti 3 bulan tanpa gaji supaya dapat bertanding kat temasya ni dan banggakan negara saya. Saya tetap sukakan kerja saya dan saya sentiasa nak gembirakan diri sendiri jugak.

“Saya ada kerja, gaji tetap dan boleh buat apa yang saya suka lakukan. Apa lagi yang saya nak? Memang susah sikit nak seimbangkan kerja dengan Boccia tapi dapat wakil negara memang berbaloi.

Akui empunya diri, tiada terdetik di hati bakal meraih kejayaan sekaligus membawa pulang pingat buat negara.

Kali ni datang sebab nak promote sukan boccia je. Tak sangka akan terpilih masuk final dan menang medal,”ujarnya lagi dalam satu temubual.

IKLAN

ARTIKEL MENARIK: Senangnya Nak Buat Dadih Susu Full Cream Sedap & Berkhasiat. Tekstur Lembut Cair Di Mulut. Buat Sendiri Puas Hati!

ARTIKEL POPULAR: “Memori. Inilah Orangnya.” Fedtri Yahya Kongsi Wajah Pemilik Tulisan Khat Pada Duit Kertas Malaysia


Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN