Sesungguhnya dalam rezeki kita ada hak orang lain. Tak salah jika tak tawar menawar, bila kita mampu membeli barangan mewah.

Rencah kehidupan ada yang senang ada yang susah. Kisah yang dipaparkan oleh seorang guru ini, Mohd Fadli Salleh, moga menjadi ikhtibar buat kita bahawa kehidupan.

” Mak Cik, 2 ikat 3 riyal sudoh la,” kata Leman menawar harga 2 ikat kacang botol yang di jual seorang mak cik tua di kaki lima.

” Ambik lah awe 2 ikat 3 riyal pun,” jawab mak cik tua itu perlahan walau hati kurang rela.

Dia risau kalau dia berkeras juga hendak jual RM4 untuk dua ikat kacang botol tu, nanti Leman tak jadi beli. Macam mana dia nak beli beras untuk dibawa balik. Beras kat rumah sudah kehabisan.

Tawar menawar tetapi mampu beli barang mewah

” Jap, saya cari duit 5 sen. Rasanya ada ni,” kata Leman kepada cashier di butik Polo.

Baju Polo yang dia beli berharga RM295.95. Beli kat butik boh. Baru original. Kat butik mana boleh tawar walau 5 sen.

Sedangkan pemilik jenama Polo dan pemilik butik itu dah kaya yang amat. ‘Pitih dio liun-liun doh,’ kata ore Kelate.

Tapi makcik penjual kacang botol itu, tinggalnya di atas tanah orang. Anaknya ramai, suami pula belum pulang dari laut. Bergadai nyawa di lautan luas untuk menyara keluarga.

IKLAN

Tetapi begitulah tabiat orang kita. Menawar pada yang kurang memberi pada yang lebih.

Sepatutnya, kalau seikat kacang botol itu harganya RM2, kita beli dua ikat, kita bayarlah RM5 dan cakap,

” Mok cik. Tok payoh bui nyucur lah. Seriyal lagi tu ambo sedekoh.”

Takkan kaya kau simpan rm1 dalam poket. Dan takkan menjadikan kau lebih berharta kalau kau menawar pula harga kacang botol untuk dua ikat.

IKLAN

Namun, sedekah RM1 itu mampu memberi senyuman kepada orang tua itu. Mampu membahagiakan dia dan keluarga.

Dan dengan RM1 yang kau sedekah itu, pasti ada satu doa diutus untukmu dari penjual kacang botol di kaki lima.

Apakah mahal RM1 untuk satu senyuman dan satu doa ikhlas untuk kita? Fikirlah sendiri. Fikir dalam-dalam.

Ubahlah sikap suka menawar pada yang tiada. Sebaliknya, kita lebihkan untuk mereka. Marilah kita membudayakan amalan sedekah. Marilah.

Moga menjadi iktibar bersama bahawa setiap rezeke kita itu  milik orang lain juga.

Sumber: FB Mohd Fadli Salleh