Bila cuaca panas, macam-macam benda sejuk terasa nak makan atau minum. Semua benda craving lah dibuatnya!

Dah alang-alang craving tu, jom cuba buat Triffle Puding Cocktail dari Sharla Rose ni. Selalunya kita buat air cocktail buahan-buahan je kan? kali ni rajinkan diri buat versi puding pula. Jom cuba!

Nak pulangkan pinggan jiran2😅
tak tahu nak balas apa..
so harini kita bg dessert je..
utk ank2 skali😍😋

TRIFFLE PUDING COCKTAIL 🍰

Bahan² utk 1 adunan:

1 roll kek gulung (tak kisah perisa apa2 pun)
1 tin buah cocktail
1 paket kristal jelly (sy guna perisa Red Berry, EPal, Manggo)
5sb tepung custard
1 tin susu cair
Gula ikut sesedap rasa
selasih (optional)

Cara menyediaknnya:

1. potong dan susun roll cake dlm bekas. tuang air buah cocktail sikit2 menggunakan sudu ke atas kek yg disusun dlm mangkuk.

IKLAN

2. Masukkan susu cair ke dlm periuk sehingga mendidih, bancuh 400ml air dgn 5 sudu tepung custard..masukkan ke dlm periuk bersama susu cair yg dh mendidih tadi.. Kacau atas dapur hingga kental dgn api yg perlahan. Sentiasa kacau supaya tak hangit. Dah agak kental. Curahkn atas kek yg dah susun tadi. Ratakan.

3.Tuang buah² cocktail ats lapisan custard. Ratakan. Boleh tambah selasih klu suka.

IKLAN

4.masak kristal jelly dgn 400ml air, sedikit gula. Dah larut semua tapis curah slow² atas lapisan cocktail. Mskkn dlm peti sejuk.

Makan waktu cuaca panas memang sedap!