Ibu bapa mana yang tidak risau kan kalau anak-anak masih tidak boleh membaca. Lebih teruk lagi, ada yang berkali-kali diajar namun masih lupa atau tidak mampu menyebut.

Perkongsian seorang ibu dan juga guru bernama Masturah A. Latib ini mungkin dapat membantu ibu bapa untuk mengajar anak-anak di rumah. Puan Masturah merupakan guru yang cukup berpengalaman dalam mendidik anak-anak pra sekolah.

Caranya cukup mudah dan paling PENTING anak-anak tidak terbeban atau tertekan. Nak tahu jom semak!


Sebagai ibubapa, kita mesti tahu yang FITRAH anak 0-6 tahun adalah BERMAIN. Jika anda mahu anak belajar tentang sesuatu, cara paling berkesan adalah dengan BERMAIN.

Bila kita sebut BERMAIN, tentulah suasananya lebih santai, seronok dan anak2 mendapat satu kepuasan ketika sedang bermain juga yang paling penting STRESS FREE. Dan ketika ini juga anak dah bersedia untuk menerima sesuatu yang baru, cabaran baru, permainan baru.

Jadi, ibu bapa hanya perlukan sedikit perancangan untuk memastikan sesi BERMAIN itu sebagai satu sesi PEMBELAJARAN tanpa di sedari. Pendek kata, mereka tak sedar pun dalam mereka bermain tu mereka sedang belajar sesuatu ☺️🌹😘

Ada beberapa tips/panduan yang saya ingin kongsi hasil daripada bacaan buku AJAR ANAK KECIL MEMBACA AWAL, terbitan READNETWORK dan di tulis oleh pn Nik Eliani Nik Nawi dan tn hj Othman Ahamad.

SINGKATKAN MASA

Perlu di ingat, had waktu anak lelaki dan anak perempuan tidak sama terutama yang berumur dalam lingkungan 4-5 tahun. Anda sebagai ibubapa lebih mengenali anak-anak anda bukan?

Namun, masa yang paling baik yang di cadangkan oleh penulis ialah 5 minit untuk anak PEREMPUAN, 2 minit untuk anak LELAKI. Jadi, sesi masa untuk sesi belajar bagi anak-anak yang sesuai ialah 2-5 minit sahaja. Ini secara intensif, jika anda mahu melanjutkan lagi sesi belajar anak, gantikan dengan sesi bermain.

Contoh :-

2-5 minit === sesi belajar SEBUT BUNYI & KENAL SIMBOL

5-10 minit === sediakan aktiviti BERMAIN yang sesuai dengan apa yang anak dah belajar tadi. (Boleh rujuk dalam buku permainan kreatif)

SINGKATKAN MASA untuk pembelajaran yang lebih berkesan dan sediakan aktiviti BERMAIN untuk pengukuhan anak-anak.

BERHENTI SEBELUM JEMU

Adalah lebih baik jika anda berhenti mengajar ketika anak masih dalam MOOD belajar. Uiks, kenapa macam tu?? Anak tengah syok belajar kenapa nak STOP?? haaa… ini lah tricknya, supaya anak itu berasa tidak puas belajar dan memudahkan kita untuk meneruskan sesi seterusnya nanti. Which is by that time anak tu dah tak sabar nak belajar lagi dan lagi dan lagi ☺️☺️☺️ hoooreeeyyyy!!!!

 KERAP / BERULANG

Anak-anak kecil ni mudah lupa, tambahan pula jika di ajar sesuatu yang tidak bermakna dalam hidup mereka di tambah pula dengan aktiviti bermain yang tidak menarik dan bermakna.

Itu yang selalu timbul isu ” anak saya ni kalau saya ajar, esok bila tanya dia dah lupa” atau pun ” saya ajar dia ari ni, tanya semula esok dah lupa” .

Apa nak buat ek?? pembelajaran perlu BERULANG, tak perlu lama, tapi KERAP kali.

masa yang sesuai amat penting, sepergi yang di cadangkan penulis Ajar Anak Kecil Membaca Awal, selepas mandi, selepas makan, selepas menonton rancangan tv dan sebelum tidur.

Contoh : – Ajar sebut bunyi

Selepas sarapan pagi – ajar sebut bunyi dan asosiasi(2-5 minit)
selepas makan tengah hari – tanya bunyi yg di ajar, minta anak buat asosiasi (2-5 minit)
selepas menonton TV – buat latihan sebut bunyi beserta asosiasi bersama anak
sebelum tidur – tanya anak bunyi apa dan macam mana asosiasi untuk bunyi tersebut.

Kemahiran menggabung bunyi amat penting dalam proses mengajar anak membaca menggunakan kaedah Fonik Bacalah Anakku.Adik Aqilah, 4 tahun sebelum ini telah menguasai gabung bunyi secara lisan.Sekarang, adik Aqilah dapat menggabung bunyi menggunakan kad dengan mudah. Inilah proses awal anak2 belajar untuk menguasai gabung bunyi dalam kaedah Bacalah Anakku#buildingthereadingcircuit#fonikgabungbunyiBacalahAnakku

Posted by Bacalah Anakku Creativeplay Centre, Tmn Desa Jaya, JB on Wednesday, 30 May 2018

BERI GALAKKAN DAN PUJIAN

Anak anak lah orang yang paling mudah, senang memberi kerjasama jika kita pandai mengambil hati mereka. Benda paling mudah ialah PUJI dan PUJI dan PUJI…

Wahhh….. bukan main lebar senyuman bila di beri pujian. 😊😊😊. cer ibu try test kalau tak percaya.

Melalui pengalaman saya dengan anak nombor 2, Nur Ain Syakirah, Dia seorang yang sangat low self confident. Dia selalu menganggap dirinya ‘tak pandai’. Pada dia , kakak lebih pandai, kat sekolah pandai, kat rumah pun pandai.

Tapi, selepas saya sentiasa beri galakkan terutama dalam proses mengajar dia membaca, tanpa dia sedari yang dia dah boleh membaca, ada satu hari dia tanya saya ” ibu, kenapa ain dah pandai baca?” masa ni la saya puji dia kaw kaw ” haaaa… siapa kata ain tak pandai? ain pandai baca sebab ain rajin usaha, ain rajin belajar… orang yang rajin, cepat la pandai “

Sejak hari tu sehinggalah sekarang, buku menjadi kawan baiknya… ke mana sahaja dia pergi, di heret semua buku kegemarannya bersama. Alhamdulillah 😊😊😊

Jadi, buat ibu bapa sekalian, sentiasalah beri galakkan pada anak anak kita, puji dan berilah lah ganjaran kepada mereka atas usaha dan semangat mereka dalam belajar sesuatu perkara.

“pandainya anak ibu”
“hebatnya anak abah “
“Terbaiklah kakak, baru ajar sekali dah pandai “

mudah jer kan?? 

 KEEP CALM/ KEEP COOL

Saya sendiri sebagai ibu masih dalam proses meng ‘kool’kan diri. Teacher percaya ini meruoakan halangan dan cabaran paling utama di kalangan ibu bapa, kan kan kan? 😅😅😅

Dengan karenah anak yang pelbagai, tambah anak ramai macam ai 😅 ni, fuhhhh!!!! betul betul menguji tahap kesabaran.

cadangan penulis, waktu belajar mesti SINGKAT, ngam ngam dengan TAHAP KESABARAN KITA. Kalau anak perlu berhenti aebelum jemu, kita perlu berhenti sebelum MELETOP.

Intonasi, nada suara perlu juga ‘COOL and STEADY ‘ . Suasana belajar yang tidak tenang dan keadaan yang tertekan akan menyebabkan sesi pembelajaran menjadi tidak BERMAKNA dan BERKESAN. ibu fed up, anak pun down.

Jadikan sesi pembelajaran lebih menyeronokkan dan menyenangkan. Anak bersedia, ibu lebih tenang… KEEP CALM AND KEEP COOL.

Oleh itu, untuk memastikan sesi belajar lebih berkesan dan bermakna, belajarlah mengikut FITRAH anak anak itu sendiri. Kita masuk dunia mereka, jangan bawa masuk mereka dalam dunia kita

Tinggalkan Komen