Telur selain berkhasiat untuk dimakan umumnya tahu bahagian putihnya sering digunakan di dalam penjagaan wajah agar kulit lebih mulus. Ini sebagaimana yang dikongsikan di dalam Petua Ibu dan bolehlah diamalkan untuk tujuan menghilangkan bintik hitam di wajah dan begitu juga dengan perkongsian daripada Adrizq Radiance Serum yang juga menggunakan antara bahan utamanya putih telur untuk tujuan melicinkan kulit wajah.

Namun, jika ada diantara kita yang tidak selesa dengan bau hanyir telur tersebut, ada baiknya mencuba petua yang turut dipaparkan di sini. Nak tahu lanjut jom semak satu persatu.


Menghilangkan bintik hitam

Bahan-bahan:

Kunyit hidup
Beras yang direndam
Air limau nipis
Putih telur

Cara buat :

  1. Beras dan kunyit perlu ditumbuk sehingga lumat.
  2. Kemudian perah limau nipis dan masukkan putih telur.

Adunan yang telah siap! Ready untuk disapu di muka dan tunggu sehingga kering. Bila dah kering, bilas dgn air suam.


Melicinkan wajah

Manakala petua yang dikongsi oleh  Adrizq Radiance Serum dalam penjagaan kecantikan dengan menggunakan telur lebih kepada bertujuan untuk melicinkan wajah. Ini katanya.

“Assalamualaikum. Sapa pernah buat petua ni untuk Licinkan kulit wajah. Cara dia mudah jer. Hanya guna putih telur.

(Telur kuning tu jangan buang buat goreng kepit dalam roti with mayo & sayur pun bagus. Lagi pun telur kuning bagus untuk kesihatan jantung.)

Okay putih telur tu sapu kat seluruh wajah. Biarkan kering selama 1 jam. Time ni kalau boleh toksah dok cakap..diam jer tau Selepas 1 jam boleh lah basuh muka. Nak guna air suam atau air biasa pun boleh. Buat 2 kali seminggu Best sangat boleh licinkan kulit muka. Tak caya kena buat. ”

Sumber : Adrizq Radiance Serum

Selian menggunakan telur, tidak dinafikan dalam penjagaan wajah kita juga boleh menggunakan bahan-bahan lain yang sedia ada di dapur kita. Petua dan amalan penjagaan kecantikan secara alami ini telah lama dipraktikkan dan ternyata ramai juga antara kita berpuas hati dan mendapat kesan yang diingini.

Untuk itu, jom kita detailkan lagi apakah bahan-bahan yang boleg kita gunakan untuk penjagaan kecantikan ini.

IKLAN

TOMATO

Ambil sebiji buah tomato merah, belah dua dan potong kecil-kecil atau lenyek sedikit kalau anda nak keluarkan air tomato itu seperti masker.

Selepas itu sapu seluruh wajah seperti membuat mask dan biarkan selama 10 minit bagi tomato itu serap dalam kulit anda. Jangan lupa bilas dengan air suam dan anda akan nampak hasilnya

Info : Dikatakan tomato dapat memudarkan bintik-bintik hitam pada wajah anda dan dapat kembalikan kulit yang kusam menjadi berseri-seri.

YOGURT ASLI & MADU

Caranya mudah, ambil yogurt asli campur dengan madu 1 sudu kecil. Selepas itu sapu seluruh wajah anda dan biarkan sampai kering atau beberapa minit. Kemudian, bilas dengan air suam. Anda akan rasa kehangatan kulit yang lembut seperti bayi.

Info : Jika mahukan kulit wajah lebih lembab gunakan yogurt adalah terbaik.

IKLAN

SODA BIKARBONAT

Caranya ambil 1 sudu soda bikarbonat dan sapukan pada kulit bermasalah. Biarkan selama mana anda nak dan anda akan nampak kesan dalam masa 3 hari. Selepas 3 hari jerawat anda makin mengecil dan hilangkan kesan-kesan parut jerawat dengan sedikit demi sedikit.

Info : Untuk kecutkan jerawat atau hilangkan kesan-kesan parut jerawat gunakan ini.

UNCANG TEH

Untuk hilangkan sembab di bawah mata atau kulit bawah mata seperti lebam. Caranya ambil 2 uncang teh hijau dan rendamkan kedalam air panas. Kemudian biarkan sejuk sedikit uncang teh hijau dan selepas itu letak pada bawah mata sebelah kanan dan kiri. Untuk nampakkan lebih berkesan anda mestilah kena rajin, iaitu paling kurang 1 minggu 3 kali dan anda akan nampak kesan dia dengan secara tidak langsung.

Info : Boleh hilangkan sembab di bawah mata atau kulit bawah mata seperti lebam

Sumber: Balqis AR. Pengamal Kecantikan & The Vocket